Se spune că doi oameni se aflau la vânătoare, iar unul dintre ei cade la pământ. Pare că nu mai respiră, iar ochii îi sunt dați peste cap. Celălalt își scoate telefonul mobil și sună la 112. Panicat, îi spune operatorului: “Robert a murit. Ce pot face?” Operatorul spune: “Ușurel. Mai întâi să fim siguri că a murit”. Se lasă tăcerea, apoi se aude o împușcătură. Vocea de la capătul firului se aude din nou și spune: “Bine, a murit, și acum ce urmează?”
Când ești sub presiune, nu poți auzi ceea ce ți se comunică, iar rezultatele pot fi fatale. Ce învățături putem noi desprinde din această povestire tragică? Așadar:
1) Pentru a-i conduce pe oameni, mai întâi trebuie să-i înțelegi. Trebuie să pătrunzi în inima omului. Sensibilitatea față de speranțele și visele oamenilor este esențială pentru conectarea cu ei și pentru motivarea lor.
2) Ascultarea poate împiedica agravarea problemelor. Liderii buni sunt atenți la chestiunile mărunte. Ei acordă atenție intuiției lor. Nu doar că ascultă ce se spune, ci ei aud și ce nu se spune. Ei dau dovadă de suficientă siguranță pentru a solicita un feedback sincer și nu devin defensivi când îl primesc.
3) Ascultarea duce la încredere. Dr. David Burns, profesor la Universitatea Stanford a spus: “Cea mai mare greșeală pe care o poți face în încercarea de-a convinge pe cineva este de-a stabili ca prioritate exprimarea propriilor tale idei și sentimente. Lucrul pe care oamenii și-l doresc cu adevărat este să fie ascultați, respectați și înțeleși. în clipa în care se întâmplă toate acestea, ei devin și mai motivați să-ți înțeleagă punctul de vedere”.