IRAK – tarâmul cuprins între râurile Tigru si Eufrat

0
418

În cartea Geneza, capitolul doi, este mentionat un loc numit Mesopotamia, situat între râurile Tigru si Eufrat. Sute de ani mai târziu, poporul evreu a fost trimis în exil în Babilon. Atât Mesopotamia cât si Babilon faceau parte din statul care acum poarta numele de Irak. Tot în Babilon a slujit Daniel împaratului Nebucadnetar si a fost aruncat în groapa cu lei.

De asemenea, în cartea Faptele Apostolilor este mentionat faptul ca în multimea de oameni care l-au ascultat pe Petru predicând la Ierusalim în ziua Cincizecimii, se aflau si ” locuitori din Mesopotamia” . Evanghelia a fost propovaduita si în Mesopotamia si este posibil ca, în secolele patru si cinci, misionarii ce locuiau în aceasta zona sa se fi îndreptat catre India si Sri Lanka.
În secolul patru, structurile bisericii s-au dezvoltat sub conducerea Bisericii centrale din Antiohia, dar cu un secol mai târziu biserica din Mesopotamia si-a declarat independenta devenind în întregime o biserica Nestoriana. Vechea Biserica de la Rasarit, sau Biserica Asiriana, este cea mai veche biserica crestina din est si este situata pe vechiul teritoriu al Kurdistanului ( teritoriu împartit între statele Iran, Irak, Siria si Turcia) . Asirieni afirma (în contradictie cu Armenienii) ca ei sunt prima natiune ce a devenit in mod oficial natiune crestina. Exista chiar o legenda care povesteste ca regele statului asirian Edessa, Abgar cel Negru, L-a rugat pe Isus sa-l vindece de lepra si L-a invitat sa locuiasca la Edessa.Hristos l-a binecuvântat pe rege pentru credinta sa si i-a transmis ca va trimite pe unul din ucenicii sai sa-l viziteze pe rege si teritoriul sau.
Se spune ca Tadeu, unul dintre cei saptezeci de ucenici trimesi de Hristos (Luca 10:1) a adus Evanghelia în regatul de la Edessa. Oricare ar fi adevarul, se stie cu sigurata ca regele Abgar al VIII-lea s-a convertit la crestinism în anul 179 A D., si ca la sfârsitul acelui secol Regatul asirian Edessa a fost primul popor care a construit biserici si care avea o traducere a Noului testament din greaca.
Biserica Asiriana (cunoscuta de asemenea ca biserica Nestoriana) are un numar impresionant de misiuni facute în regiunile din jurul sau, regiuni ce cuprind Iranul, Afganistan, Asia centrala, India si chiar China ( unde exista o placa de piatra ce dateaza din anul 781, si care celebreaza activitatea misionara a bisericii Asiriene).

Instaurarea Islamismului în Irak

Islamismul a fost instaurat la începutul secolului al VII-lea. Biserica a suferit enorm datorita cuceririlor popoarelor musulmane si mongole. Cu toate acestea , biserica, si-a continuat activitatea misionara în afara teritoriilor musulmane, în timp ce pe plan local, în mijlocul statelor musulmane, biserica Asiriana a contribuit mult la dezvoltarea stiintifica, medicala si a vietii politice. Asirienii pretind ca au un ordin scris din partea lui Mohamed, care le ofera imunitate si protectie.

STAREA PREZENTA A BISERICII DIN IRAK

Numarul crestinilor din Irak este de 463.500, ei reprezentând de la 3% pâna la 5% din populatie. Majoritatea lor apartin Bisericii Ortodoxe sau Catolice. Crestinii din Irak locuiesc în trei zone mari si importante: zona orasului Bagdad (52%), zona orasului Mosul (30%) si zona de sud din jurul orasului Basra (18%).Se poate observa cu usurinta ca majoritatea crestinilor sunt concentrati în zona orasului Bagdad, desi situatia nu a fost întotdeauna aceasta. Înainte de 1947, majoritatea crestinilor locuiau în partile de nord ale Irakului, dar mii de oamenii au trebuit sa se refugieze în capitala pentru a putea gasi adaposturi sau locuri de munca. Una din problemele majore, este faptul ca toti crestinii sunt împartiti în doua grupuri ce folosesc limbaje diferite: arabii si asirienii.
Libertatea religiei este garantata de constitutia tarii. Din 1972, guvernul a permis ca în scoala primara si gimnaziu copiilor crestinilor sa li se predea în limba siriana si araba. De asemenea exista un numar de crestini irakieni care sunt implicati în viata sociala si printr-o serie de activitati profesionale, dar nu li se permite o implicare în viata politica. Razboiul dintre Iran si Irak i-a ajutat pe crestini ambelor tari sa se apropie mai mut de guvernele acestor doua tari. Multi crestini au emigrat catre alte tari, în special dupa sfârsitul Razboiului din Golf împotriva Kuweitului.
Datorita tensiunilor politice din Irak, în anul 1933 mii de Asirieni si-au vazut satele distruse sau au murit în urma masacrelor. Lucrurile s-au mai linistit dupa revolutia din 1958, când asirienilor li s-a permis în mod oficial sa foloseasca propriul lor limbaj. Aceasta concesie facuta de autoritatile irakiene a fost retrasa în 1968 de catre gruparea Ba’athista aflata atunci la putere. În ciuda tuturor încercarilor facute de kurzi, guvernul irakian a refuzat sa recunoasca existenta asirienilor ca si comunitate etnica, insistând asupra faptului ca acestia sunt crestini arabi, care nu au nevoie de un limbaj propriu.
În timpul razboiului dintre Iran si Irak. Saddam Hussein a ordonat distrugerea satelor si bisericilor asiriene, precum si deportarea a sute de mii de crestini asirieni din Kurdistan în partile de nord ale Irakului. Pâna la 60.000 de asirieni despre care se presupune ca au murit sunt dati “disparuti” de catre guvernul irakian. Mii de crestini asirieni au luat parte le exodul catre Turcia dupa terminarea razboiului din Golf, din care peste jumatate ““majoritatea copii- au murit. De atunci, sub autoritatea guvernului irakian kurd s-a încercat refacerea mai multor sate asiriene, dar lucrul acesta a fost împiedicat de lipsa mijloacelor materiale si faptului ca multi kurzi au ocupat teritoriile asiriene.
Exista câtiva crestini asirieni, ce reprezinta partidul Miscarea Democratica asiriana, care fac parte din Parlamentul kurd. Nationalismul kurd a reprezentat din totdeauna o problema pentru asirieni. În timpul primului razboi mondial, faptul ca ambele popoare pretindeau aceleasi teritorii, a dus la un masacru al asirienilor, ce locuiau în sudul Anatoliei, din partea kurzilor. Apoi miscarea nationala a kurzilor a afirmat ca asirienii sunt “crestini kurzi”, lucru negat de asirieni.O alta problema majora o reprezinta limbajul. Kurzii sunt persecutati de irakieni si turci datorita identitatii spirituale si a limbii ( acesta având o mare importanta pentru ei). Asirieni, pe de alta parte, au propria lor limba ““aramaica, un dialect semitic care se aseamana mult cu cel kurd.
Cu toate acestea cea mai importanta problema cu care se confrunta asirienii crestini din Kurdistanul irakian, este cea a identitatii religioase. Ultimele raporturi indica felul în care islamistii kurzi îi hartuiesc pe crestinii asirieni. Prin aceasta hartuire se urmareste aruncarea unei presiuni asupra crestinilor pentru ca acestia sa se converteasca la islamism. Tacticile folosite de islamisti sunt distrugerea caselor si violarea femeilor crestine. Bisericile crestine au fost bombardate si pradate de gloatele musulmane kurde. De asemenea, majoritatea preotilor bisericii asiriene au fost asasinati, precum si liderii partidului politic asirian, Miscarea Democrata asiriana. Atât în regiunile turce cât si asiriene crestinii sunt obligati sa se converteasca la islamism acestia fiind amenintati cu distrugerea caselor. Datorita acestor presiuni si a sanctiunilor impuse de Occident Irakului, precum si datorita politicii guvernului irakian condus de Saddam Hussein, mii de crestini emigreaza catre alte tari. La începerea Razboiului din Golf, bisericile crestine din Bagdad au început sa se întâlneasca zilnic si sa studieze Biblia împreuna. Câtiva musulmani au devenit crestini. În mod surprinzator filmul Isus a fost difuzat de câteva ori pe programul televiziunii nationale. Mii de biblii si noi testamente au fost aduse în Irak din Iordania. Guvernul a aprobat tiparirea Bibliei în limba araba si a cartilor crestine, pentru ca acestea sa fie date copiilor crestinilor din scolile de stat. Bisericile de acolo au nevoie de pastori si lideri instruiti, dar aceasta necesita mijloace financiare de care cei de acolo nu dispun. Biblia ne spune ca Hristos iubeste orfanii, saracii si pe cei asupriti. Chiar daca noua ni se pare ca situatia din Irak este imposibil de rezolvat, Dumnezeu nu o priveste asa. Ne putem ruga ca în mijlocul suferintelor, poporul din Irak sa înteleaga si sa simta dragostea lui Hristos.
A. E.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.