STUDIU EPISTOLA CATRE ROMANI

5
114

Epistola catre Romani este cea mai de seama dintre scrierile Pauline. Despre ea marele reformator Luter a spus.

“Este cartea de capatîi a Noului Testament, evanghelia în starea cea mai pura.
Niciodata nu poti spune ca ai citit-o sau ai studiat-o prea mult.

Cu cît te adîncesti
mai mult în ea , cu atît o pretuiesti mai mult si gustul ei este mai bun. “

Aceasta epistola a fost folosita ca un tratat de teologie, îmbogatind viata spirituala si trairea practica a multor credinciosi.În aceasta perioada cînd crestinismul este confruntat cu multe învataturi si practici pagâne , studiul epistolei catre Romani te va ajuta sa descoperi ceea ce este crestinismul în realitate si cum poti trai ca un adevarat crestin.
Valoarea acestei epistolei este data de faptul ca :

Este crezul apostolului Pavel

Celelalte epistole scrise de apostolul Pavel contin în general un raspuns pentru o problema specifica cu care se confruntau destinatarii scrisorii. Asfel epistolele scrise Corintenilor , raspund situatiei de conflict din aceasta biserica.
Apostolul Pavel le arata celor din Corint ,cum pot experimenta unitatea pe care Dumnezeu o asteapta în Bisrica si cum pot dobândi darurile spirituale pe care ei le cautau.Scriind Tesalonicenilor si lor le raspunde prin epistolele adresate , neîntelegerilor cu privire la venirea Dombnului Isus, învierea mortilor si a felului cum ei trebuiau sa-L astepte.etc.
Atunci când scrie epistola catre Romani apostolul Pavel prezinta bisericii din Roma , crezul sau , evanghelia pe care el o propovaduieste. Apostolul Pavel nu cunostea personal aceasta biserica, pentru ca ea luase fiinta prin slujirea pelerinilor care au fost prezenti la sarbatoarea cinzecimii la Ierusalim, unde au auzit predica lui Petru, au fost convertiti ,botezati si umpluti cu Duhul Sfînt , au dus cu ei vestea cea buna la Roma.(Fapte 2:10).
Apoi este posibil ca unii dintre convertitii din alte biserici sa fi vizitat capitala imperiului si sa fi marturisit prietenilor lor pe Hristos.

Printre acestia sunt mentionati Acuila si Priscila colaboratorii lui Pavel în Corint. Ei puteau fi unii dintre conducatorii bisericii din Roma pentru ca apostolul Pavel le trimite salutari.( Rom. 16:3-5) .În lista celor mentionati în ultimul capitol sunt cuprinse multe nume, printre care si cele ale unor rude de ale lui , care au primit pe Hristos chiar înaintea lui Pavel .Rom. 16:7)
Pentru ca apostolul Pavel intentiona sa le faca o vizita la Roma, (Rom 1:11-12), acesta epistola poate fi considerata “cartea de vizita” care sa-I familiarizeze pe cei din biserica din Roma cu mesajul si misiunea sa.Si noi trebuie sa cunoastem crezul apostolului Pavel , pentru ca el a fost apostolul neamurilor si a primit aceste învataturi de la Domnul Isus (Gal.1:11-17, 1 Cor.11:23 ).Aceste învataturi au fost testate în confruntarile teologice pe care apostolul Pavel le-a avut cu iudeizatorii, ceilalti apostoli , cu ereziile aparute în primul veac si au fost experimentate practic în viata sa personala si a bisericii primare.

Astfel putem spune ca studiul epistolei catre Romani este important pentru ca mesajul ei :

Este temelia spirituala a unei biserici mature

Apostolul Pavel se prezinta pe sine ca fiind mesterul zidar care a pus temelia .
1Cor. 3:10-13. În timpul calatoriilor misionare apostolul Pavel a înfiintat multe biserici, iar scrisorile pe care le-a trimis acestora sau slujitorilor care lucrau în ele, le-au corectat si consolidat credinta. Astazi multe biserici se clatina au ajuns în rataciri teologice si unele s-au prabusit spiritual, pentru ca nu mai au aceeasi temelie a adevarului.

Astfel pentru unele biserici temelia a ajuns sa fie traditia, datinile si obiceiurile. În altele temelia este crezul sponsorilor sau a conducatorului mai influent.În multe biserici însa pentru ca s-a alunecat de la adevar , sunt nesfârsite lupte care îi împart pe membri în diferite partide , sau îi farâmiteaza în biserici mici cu diferite nuante teologice. Reîntorcându-ne la scriptura si studiind epistola catre Romani vom descoperi ceea ce este de pret : aur argint si pietre scumpe , adevaruri care vor rezista orcaror încercari, vor pastra biserica în unitate doctrinara , conducând la maturizarea membrilor ei.Dar mai este un lucru demn de remarcat cu privire la valarea epistolei catre Romani :

3.Este Cuvântul viu si lucrator a lui Dumnezeu

Stim ca toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu, si ca niciunul dintre cuvintele lui Dumnezeu nu este lipsit de putere ( 2 Tim 3:16-17, Luca 1:37) În istoria crestinismului însa,sunt multe exemple a celor a caror viata a fost schimbata prin studiul epistolei catre Romani :

a) Sfîntul Augustin cel mai mare dintre parintii bisericii , nemultumit de starea lui spirituala în anul 386 se plimba meditând printr-o gradina. Deodata a auzit o voce care -I spunea “Ia si citeste “.

A deschis biblia la Rom.13.13-14 si a citit :

“¦”sa traim frumos ,ca în timpul zilei, nu în chefuri si în betii; nu în curvii si în fapte de rusine;nu în certuri si în pizma;ci îmbracati-va în Domnul Isus Hristos si nu purtati grija de firea pamînteasca, pentru ca sa-I treziti poftele “.

Aceste cuvinte I-au scimbat viata si I-au adus în suflet lumina pe care o cauta de mult. Si-a alungat concubina, a renuntat la convingerile maniheite si neoplatoniste si s-a întors la Hristos.Dedicat slujirii lui Hristos el a scris peste o suta de carti, cincisute de predici si douasute de scrisori prin care crestinii dealungul timpului au gasit multe binecuvântari spirituale.În cea mai cunoscuta dintre cartile sale
” Confesiuni” în primele paragrafe ,este cuprinsa memorabila fraza: ” Tu ne-ai facut pentru Tine si inima noastra nu-si gaseste odihna , pîna nu se odihneste în Tine “.
b). Martin Luter Unul dintre profesorii de la universitatea din Wittemberg a început sa predea studentilor sai epistola catre Romani.

Aceste studii au contribuit la intensificarea luptei care se dadea în inima lui Luter. El a cerut sfatul unui vicar care l-a îndemnat sa se încreada în Dumnezeu si sa citeasca Biblia. În iarna anului 1511 , pe când era profesor de teologie la aceeasi facultate a descoperit adevarul justificarii prin credinta.. Din acel moment a început sa predice ca linistea sufleteasca nu si-a gasit-o în ritualuri, în acte de ascetism sau prin indulgente ci prin citirea cuvântului scripturii din Rom 1:17, a ajuns la întelegerea ca justificarea este numai prin credinta în Domnul Isus. Tezele sale “sola fide”, justificarea numai prin credinta, “sola scriptura” numai Scriptura este autoritate pentru pacatosii care cauta mîntuirea si “sola gratia “numai harul lui Dumnezeu este suficient pentru salvarea celui pacatos , au format sistemul teologic care a condus la reforma protestanta.

Aceeasi doctrina proclamata de Luter a condus la convertirea lui John Bunyan, care a scris cartile : Calatoria crestinului si Harul Abundent. Citind prefata comentariului pe care Luter la scris la epistola catre Romani,inima lui John Wesley a fost înflacarata pentru Hristos si prin el Anglia a cunoscut cea mai mare trezire spirituala din secolol al XVIII lea.

c). Dumitru Cornilescu . Traducatorul bibliei în limba româna,( biblie a carei versiune o folosim si astazi), a fost un calugar ortodox care a primit încredintarea de a traduce biblia într-un limbaj popular din partea reginei Angliei. El a avut mari framîntari atunci când a trebuit sa traduca Romani capitolul 3. Afirmatii ca “Toti au pacatuit si sunt lipsiti de slava lui Dumnezeu”Rom 3:23 si toti sunt socotiti neprihaniti fara plata, prin harul Sau, prin rascumpararea , care este în Hristos Isus ( Rom 3:24) nu le putea pune împreuna luînd în considerare aceiasi oameni. Pentru el termenii de dreptate , justificare si neprihanire întâlniti în acest capitol nu-si gaseau sensul pîna cînd Dumnezeu l-a luminat sa înteleaga ca cel care crede , este asezat de Dumnezeu într-o stare de îndreptatire prin jertfa lui Hristos.

Atunci s-a asezat pe genunchi si a zis : ” Doamne Isuse , aici si acum, vreau sa Te primesc ca Mîntuitor personal” Aceasta experienta a convertirii a fost marturia care a facut-o în multe împrejurari ajutând pe multi din neamul nosatru sa-l întîlneasca pe Domnul.
Acest cuvânt viu al epistolei catre Romani , care a schimbat viata acestor mari slujitori ai lui Dujmnezeu este acelasi si astazi. Daca si tu ai framîntari sufletesti, întrebari la care nu gasesti raspuns fii gata sa parcurgi aceasta epistola. Studiul ei te va ajuta sa descoperi adevarata marturisire de credinta, sa ai o temelie spirituala solida pentru tine si biserica ta si lasând Cuvântul Lui Dumnezeu sa lucreze, viata ta nu va mai fi la fel.

MESAGERUL EVANGHELIEI Romani 1:1-15

Cînd cineva doreste sa-si faca cunoscut identitatea, îsi prezinta “cartea de vizita” sau “quriculum vitae” (CV-ul). În prologul epistolei pe care o scrie Romanilor, apostolul Pavel face acelasi lucru prezentîndu-se pe sine, evanghelia pe care o propovaduieste si planurile pe care le are pentru viitor.Între afirmatiile pe care apostolul Pavel le face despre sine, descoperim trei marturisiri care ne surprind : cea dintîi este ” Pavel rob”¦”¦” Aceasta numire care si-o atribuie, nu era considerata una de cinste sau de onoare în imperiul Roman. În vremea aceea erau aproximativ 6 milioane de robi în tot imperiul, iar acestia nu erau recunoscuti ca si persoane. Stapînii lor aveau drept de proprietate asupra lor, puteau sa-I vînda sa-I pedepseasca sau sa-I omoare fara ca cineva sa le ceara socoteala despre toate acestea. Privind statutul sau civil apostolul Pavel putea sa se prezinte ca “cetatean roman” (Fapte 22:22-29) . Acest titlu iar fi conferit onoare, respect si nenumarate drepturi sociale. El se prezinta însa ca rob , pentru ca a descoperit un cadru în care si robul este cinstit ; ca “rob a lui Isus Hristos”. Împarateasa din Seba dupa ce a vizitat Ierusalimul si-a vazut slava împaratiei lui Israel, I-a fericit pe robii lui Solomon. (I Imp.10:8). Domnul Isus este mai mare ca Solomon , iar împaratia Lui este cu mult mai slavita , de aceea a fi robul Lui este cu adevarat mare cinste !

A doua marturisire este : Pavel “apostol”¦.. Identitatea sub care era cunoscut în cadrul bisericii primare a fost cea de prigonitor. El însusi se prezinta astfel atunci cînd vorbeste despre trecutul sau : (Fil 3:6). Desi a fost considerat cel mai temut dusman al crestinismului din epoca primara,el se prezinta romanilor într-o alta identitate : “apostol” ce exprima cea mai înalta pozitie , pe care o poate avea cineva care urmeaza pe Hristos. Faptul acesta evidentiaza minunea schimbarii pe care Dumnezeu a facut-o în viata lui, prin care cel mai înversunat dusman a devenit cel mai devotat slujitor. Chemarea la apostolie pentru Pavel , nu a fost un merit personal , ci o expresie a harului lui Dumnezeu.! 1 Cor. 15:9-10.

A treia marturisire este : Pavel “vestitor (mesager) al Evangheliei “. (Rom.1:1)
Stim ca Pavel a fost un înfocat propovaduitor si aparator al Legii. (Fil.3:4-6). Un luptator împotriva Evangheliei si a celor care o propovaduiau. Cum a ajuns el sa fie un mesager al Evangheliei ? Aceasta este marea minune pe care Dummnezeu a facut-o în viata lui, la întîlnirea cu Domnul Isus pe drumul Damascului. Atunci Dumnezeu I-a schimbat inima, mesajul si misiunea.
Studiind prima parte a capitolului întîi a epistolei catre Romani, urmarind felul cum apostolul Pavel se prezinta pe sine în aceasa slujire, putem descoperi portretul Mesagerului Evangheliei :

Mesagerul Evangheliei raspunde chemarii lui Dumnezeu

Pavel nu ar fi ajuns nicicum altfel vestitor al Evangheliei, daca nu ar fi fost
chemat de Dumnezeu. Sunt cîtiva termeni pe care îi foloseste Pavel ca sa sublinieze aceasta experienta : “chemat sa fie apostol” , “pus deoparte ca sa vesteasca Evanghelia Lui Dumnezeu ” (Rom. 1:1) , apoi : ..” am primit harul si apostolia ( trimiterea-încredintarea )”¦” (Rom.1:5).

Urmarind aceste afirmatii, observam ca apostolul Pavel era constient ca a ajuns mesagerul evangheliei ,nu datorita diplomelor sau a abilitatilor sale. Aceasta slujire a capatat-o prin harul Lui Dumnezeu care l-a pus deoparte, l-a chemat si apoi l-a trimis. Toate meritele pentru slujirea pe care o împlineste, el le atribuie lui Dumnezeu. (1 Cor.15:9-10). Mai sunt si altfel de propovaduitori ai Evangheliei : “unii propovaduiesc pe Hristos din pizma si din duh de cearta “¦nu cu gînd curat ” ( Fil. 1:15-17). Rezultatul slujirii lor este autoînselare pentru ei, ratacire pentru ascultatori si durere pentru ceilalti slujitori. Tu cu cine te asemeni ? Dumnezeul care l-a chemat pe apostolul Pavel este Dumnezeul care îti vorbeste si tie. Fii gata sa raspunzi acestei chemari spunand ca si apostolul Pavel :
“Noi dar suntem trimisi împuterniciti ai lui Hristos; si ca si cum Dumnezeu ar îndemna prin noi, va rugam fierbinte, în Numele lui Hristos: Împacati-va cu Dumnezeu ! ” ( 2 Cor. 5:20 ). Apoi,

Mesagerul Evangheliei vesteste Mesajul Lui Dumnezeu

Ca mesager al Evangheliei, apostolul Pavel stia ce trebuie sa comunice
ascultatorilor sau cititorilor sai. El îsi defineste mesajul ca fiind “Evanghelia lui
Dumnezeu” (Rom.1:1).Evanghelie înseamna “veste buna” .Mesagerul Evangheliei este purtatorul unei vesti bune , primite de la Dumnezeu. Atatia astazi au pretentia a fi mesageri ai Evangheliei , dar poarta ca mesaj învataturi ale oamenilor, sau o evanghelie trunchiata, din care au scos adevaruri,sau la care au adaogat traditii si obiceiuri bisericesti sau pagîne. ( 2Tim.4:2-4, Gal.1:7-9).Mesajul apostolului Pavel a fost clar , cuprinzând esenta Scripturilor asa cum au fost revelate de Dumnezeu prin prooroci : “Isus Hristos, nascut din samînta lui David , în ce priveste trupul , Fiul Lui Dumnezeu , dovedit cu putere prin învierea mortilor , si Domnul nostru ,.(Rom1:2-4 )
Desi atît de concisa evanghelia lui Pavel a cuprins toate elementele mesajului pe care Dumnezeu voia sa-l faca cunoscut : Întruparea Domnului Isus, viata Sa fara de pacat , învierea Sa, ca dovada a puterii Lui Dumnezeu (Fapt.17:30-31) si domia Sa asupra noastra. Care este mesajul pe care îl comunici tu ? Ce spui celor pe care îi întâlnesti ? Un mesager al Evangheliei cunoaste mesajul si îl comunica asa cum l-a primit. Dar mai mult ;

3.Mesagerul Evangheliei urmeaza planul lui Dumnezeu

Pavel stia ca este un apostol, trimis de o autoritate pentru a împlini o anumita slujba. De aceea se conformeaza întru totul, planului lui Dumnezeu.Planul lui Dumnezeu asa cum el marturiseste este : “¦”sa aducem pentru Numele Lui, la ascultarea credintei pe toate neamurile” ..(Rom 1:5). Sunt anumite detalii ale planului lui Dumnezeu pe care el le accentueaza : el nu este numai un crainic care da în stire vestea buna a evangheliei , ci unul direct interesat si de raspunsul oamenilor la acest mesaj. Încredintarea pe care a primit-o era ” sa aduca” pe oameni ; slujire care implica îndrumare, calauzire si o anumita schimbare. Oamenii din starea de rebeliune si vrajmasie fata de Dumnezeu sa vina la “ascultarea credintei”.Aceasta slujire cuprindea “toate Neamurile” si avea sa fie împlinita pentru slava Numelui Lui Dumnezeu. Ce perspectiva a planului lui Dumnezeu !

Pavel stia cine l-a trimis , ce trebuie sa faca , cine sunt aceia pe care trebuie sa-I slujeasca si a cui este gloria . Cînd scrie epistola celor din Roma , apostolul Pavel îi considera o parte integranta a acestui plan ca si “preaiubiti ai lui Dumnezeu”, “chemati sa fie ai lui Hristos “, avînd o viata de sfintenie. Rom.1:6-7.De multe ori mesagerii evangheliei astazi au planurile si interesele lor, care sunt atît de diferite fata de planul Aceluia care I-a trimis. In slujirea lui apostolul Pavel a urmat întocmai planul lui Dumnezeu pentru ca:

4. Mesagerul Evangheliei aplica strategia lui Dumnezeu

Urmarind versetele 8-15 din capitolul 1 al epistolei catre Romani , descoperim care a fost modul de lucru al apostolului Pavel. El nu s-a multumit numai sa trimita o scrisoare celor din Roma, ci a dorit sa fie în mijlocul lor si sa dezvolte o relatie mai strînsa cu ei .Cîti dintre mesagerii evangheliei îsi mai fac astazi timp sa dezvolte o relatie cu oamenii ? Asa de multi sunt prinsi de problemele personale sau de problemele slujirii încît cu greu ajung si la timpul planificat pentru a tine predicile în bisericile în care slujesc .

Trecînd printr-o localitate un pastor a observat un grup de oameni îmbracati în haine de doliu sezînd jos pe marginea uniu sant. Cunoscînd pe unul dintre ei a oprit masina sa-l întrebe ce s-a întîmplat. Acesta cu durere I-a raspuns , ca tatal sau a murit si acum asteapta de o buna bucata de vreme , sa vina pastorul bisericii locale, ca sa-l îngroape. Toti cei ai familiei erau prezenti si multi oamenu din acea localitate asteptau începerea serviciului de înmormîntare. Provocat de acea situatie pastorul a oprit masina si a început el slujba de înmormîntare.
Apostolul Pavel a dovedit ca îi iubea pe cei din Roma , desi nu-I cunostea , pentru ca a multumit lui Dumnezeu pentru ei toti ; Rom.1:8, îi pomenea neîncetat în rugaciunile sale; Rom.1:9 si dorea cu ardoare sa ajunga în mijlocul lor.Rom.1:10. Partasia cu ei pentru Pavel, era cea mai înalta dorinta a sufletului sau ; Rom.1:11 si 15, o datorie pe care o avea fata de toti ;Rom.1:14 , o cauza pentru care a cerut ajutorul lui Dumnezeu ; Rom.1.10, si pentru care a fost gata sa înfrunte orice obstacol , ca si din mijlocul lor sa adune roada pentru împaratialui Dumnezeu.Rom 1:10-13
Ce strategie deosebita ! Pavel, ca mesager al Evangheliei , n-a socotit nici un effort prea mare si nici un pret prea scump , pentru a dezvolta relatii cu oamenii si a fi în mijlocul lor. Aceasta a fost si strategia lui Dumnezeu , pentru cîstigarea lumii. A venit la noi prin Domnul Isus. Ioan 1:14.

Ai aceeasi dorinta pentru cîstigarea altora pentru Hristos ? Mesagerul Evangheliei stie ca înainte ca oamenii sa vina ,el trebuie sa mearga ! Daca apostolul Pavel a fost un bun exemplu ca mesager al Evangheliei pentru cei din generatia lui, fii gata sa I te asemeni , pentru ca prin îndemnul sau el ne cheama : “Calcati pe urmele mele, întrucît si eu calc pe urmele lui Hristos ” I Cor.11:1

PUTEREA EVANGHELIEI Rom.1:16-17

În Quriqullum Vitae, prezentat de apostolul Pavel Bisericii din Roma, gasim trei afirmatii care descopar atitudinea apostolului fata de evanghelie :

“¦” eu sunt dator si grecilor si barbarilor, si celor învatati si celor neînvatati. Rom.1:14 ; “¦în ce ma priveste pe mine am o vie dorinta (sunt nerabdator) sa va vestesc Evanghelia voua celor din Roma .Rom.1:15 ; si “¦mie nu mi-e rusine de Evanghelia lui Hristos”¦” Rom.1:16/a.

Apostolul Pavel ca multi din vremea lui , putea sa gaseasca în Evanghelie o pricina de poticnire . 1 Cor. 1.22-23 , mai ales ca multa vreme nu i-a înteles mesajul 1Tim.1.12-13. Si de continutul mesajului Evangheliei , el putea sa se rusineze , atunci cînd avea sa-l faca cunoscut celor din capitala imperiului Roman.
Pentru acestia era obisnuit sa auda despre numele sonore ale generalilor armatei romane si faptele lor de vitejie. Evanghelia propovaduita de apostolul Pavel , vorbea despre un tîmplar simplu care a locuit în Iudeia, zona cu cea mai proasta reputatie pentru Roma . Guvernatorii acestui tinut veneau aici mutati disciplinar . Daca romanii erau obisnuiti sa auda despre victorii rasunatoare, Evanghelia propovaduita de ap.Pavel vorbea despre crucificare, o metoda cruda de condamnare la moarte pe care romanii o aplicau numai criminalilor care nu aveau cetatenie romana. Nici crestinii din vremea aceea nu aveau o buna reputatie, ei faceu parte din patura cea mai de jos a societatii. 1Cor.1:26-29.

Cu toate acestea , pentru Evanghelie , apostolul Pavel simte o mare datorie ,de care trebuia sa se achite atît fata de greci ( vorbitorii de limba greaca) ; cît si fata de barbari ( cei care nu vorbeau limba greaca). Pentru el vestirea Evangheliei era o cauza urgenta ; ardea de nerabdare sa-I faca cunoscut mesajul.Si în ciuda obstacolelor si neîntelegerilor celor din generatia lui , de mesajul evangheliei el nu s-a rusinat , pentru ca a descoperit în Evanghelie, Puterea lui Dumnezeu.

“¦mie nu mi-e rusine de Evanghelia lui Hristos; fiindca ea este puterea lui
Dumnezeu””¦. Rom. 1:16/a.

Gasim în marturisirea apostolului Pavel o mare definitie a Evangheliei; termenul folosit de el pentru asemanare este “diunamis”- cel din care îsi are radacina numirii : dinamita ! Pentru el Evanghelia însemna nu numai un mesaj, o veste buna, ci o putere vie , cea mai eficienta arma spirituala .

Dupa ce George Bush a anuntat încheierea razboiului din Irak ,un pastor a provocat pe cei care îl ascultau spunînd : am cucerit Irakul folosind cele mai sofisticate si puternice echipamente militare, dar nu i-am cucerit pe irakieni. Pentru a-I cuceri pe ei, si pentru a-I cîstiga pentru împaratia lui Dumnezeu trebuie sa folosim o alta arma : si aceasta este Evanghelia ! În vremea vechiului sistem comunist, evanghelia era temuta !. La granita cei care doreau sa intre în România erau întrebati daca nu au în bagaje : droguri, arme si biblii ! Evanghelia era pusa alaturi de cele mai periculoase lucruri. Studiind marturisirile apostolului Pavel descoperim ca Evanghelia este puretnica :

Datorita obîrsiei ei

Apostolul Pavel, prezinta Evanghelia pe care o propovaduieste ,ca fiind “Evanghelia lui Dumnezeu ” Rom. 1:1. Cuvîntul pe care el îl proclama nu este ca celelalte învataturi communicate de filozofii vremii ; un rezultat al gîndirii umane, al studiului sau al educatiei. Evanghelia vestita de el, îsi are obîrsia în Dumnezeu. Acest lucru îl subliniaza foarte clar pentru cei din Galatia :

“¦”fratilor, va marturisesc ca Evanghelia propovaduita de mine, nu este de
obîrsie omeneasca; pentruca n-am primit-o nici n-am învatat-o de la vre-un
om , ci prin descoperirea lui Isus Hristos.” Gal.1:11-12.

Cuvîntul capata putere în masura în care persoana care îl rosteste are mai mare autoritate : un elev care face de serviciu pe scoala , în timpul orelor , merge si întrerupe orice profesor, chiar si pe cel mai sever dintre ei , atunci cînd directorul i-a încredintat sa comunice un mesaj ! Ce s-ar întîmpla daca acelasi elev, ar încerca sa deranjeze orele fara sa-l fi trimis nimeni ? Cel care i-a încredintat mesajul lui Pavel, nu este un director oarecare , sau o alta autoritate umana, ci Dumnezeul care are toata puterea în cer si pe pamînt, Domnul cerului si al pamîntului ! Si apostolul Petru recunoaste aceeasi autoritate ca fiind originea Scripturilor :

“¦”mai întîi de toate , sa stiti ca nici o proorocie n-a fost adusa prin voia
omului; ci oamenii au vorbit de la Dumnezeu mînati de Duhul Sfînt . “
2 Petru 1:20-21.
Evanghelia are putere datorita originii ei care este în Dumnezeu , dar si :

Datorita continutului ei

Apostolul Pavel nu se propovaduieste pe sine, asa cum fac multi predicatori
astazi . Si nici nu vorbeste despre experientele si realizarile sale, desi ar fi avut multe de spus ! 2 Cor 12:1-10 etc. În continutul mesajului evangheliei sale el îl prezinta pe Hristos.

În începutul capitolului 1 al epistolei catre Romani , el afirma clar ca evanghelia pe care o propovaduieste îl priveste pe Hristos ; v 3 , apoi în repetate rînduri el afirma ca slujeste lui Dumnezeu în ” evanghelia Fiului Sau, v 9; si
ca nu se rusineaza de “Evanghelia lui Hristos” v.16.
Pentru Pavel “evanghelia” (vestea buna ) înseamna Hristos si nimic altceva în plus sau în minus. Scriind galatenilor el spune :
“¦”sunt unii oameni care va tulbura, si voiesc sa rastoarne Evanghelia lui
Hristos.dar chiar daca noi însine sau un înger din cer ar veni sa va
propovaduiasca o Evanghelie, deosebita de aceea pe care v-am
propovaduit-o noi , sa fie anatema ! Gal 1:8-9.

Acest mesaj este puternic deoarece Isus Hristos este “Cuvîntul Întrupat” , Fiul lui Dumnezeu, cel prin care Dumnezeu a facut cea mai mare demonstratie a puterii Sale, prin învierea din morti : Rom 1:4 si Fapte 17 :31. Dupa învierea Sa ,Domnul Isus proclama faptul biruintei Sale prin declaratia : “¦Toata puterea Mi-a fost data în cer si pe pamînt . Mat 28:18. Daca vrei ca mesajul pe care îl vestesti sa aiba putere, atunci prezinta-l pe Hristos ! Sunt atît de multi astazi cei care îsi întorc urechea de la adevar spre istorisiri închipuite , îi vor gîdila urechile sa auda lucruri placute, si îsi vor da învatatori dupa poftele lor . 2 Tim 4: 3-4 . Tu fii gata semenea lui Timotei sa propovaduiesti Cuvîntul , la timp si ne la timp , stiind ca Evanghelia este puternica si :

Datorita a ceea ce realizeaza

Apostolul Pavel afirma ca Evanghelia lui Hristos este puterea lui Dumnezeu
pentru mîntuire “¦Rom 1:16.” Mîntuire” este un termen des folosit de apostolul Pavel , si înseamna , izbavire, salvare , eliberare. Daca de atîtea ori puterea înrobeste sau distruge ; Evanghelia , aduce eliberare ! Domnul Isus spunea ucenicilor sai : “¦”veti cunoaste adevarul, si adevarul va va face slobozi .” Ioan 8:32.
Evanghelia este puternica , pentru ca auzind si crezînd mesajul ei, acum, putem fi izbaviti de sub robia pacatului, a diavolului si a mortii ; iar în viitor vom fi izbaviti de prezenta pacatului si urmarile lui vesnice.
Sunt atît de multi cei care au experimentat acesta putere transformatoare a Cuvîntului Lui Dumnezeu:

Eram într-una din zile invitat într-o localitate de munte sa predic la un serviciu de evanghelizare. Cînd am intrat în acea Biserica sala era arhiplina. Am urcat cu pastorul local la amvonul bisericii si el a deschis slujirea cu rugaciune. Cînd a terminat rugaciunea mi-a facut semn sa citesc Cuvîntul Scripturii. Am început sa citesc din Romani capitolul 5. În timp ce citeam cineva din sala a început sa planga în hohote. Cînd am terminat de citit toti s-au asezat , dar acea persoana a ramas în picioare. Cînd a fost întrebata ce se întîmpla , printre lacrimi ea a marturisit ca acesta este Cuvîntul pe care Dumnezeu l-a rostit pentru ea. Ea este cea pacatoasa care trebuia sa moara , dar în locul ei a murit Fiul Lui Dumnezeu , pe care doreste sa-l primeasca ca Domn si mîntuitor al vietii ei. Atunci toata biserica a izbucnit în lacrimi , si altii au facut aceeasi marturisire ! Era o atmosfera de cer, puterea Cuvîntului era la lucru ! si nu mai era nimic altceva de facut. Prezenta lui Dumnezeu si autoritatea Cuvîntului a fost deajuns ca cei nemîntuiti sa primeasca mîntuirea si cei ce l-au cunoscut pe Domnul mai demult sa -L slaveasca cu inimile zdrobite de aceeasi putere. Dar puterea Evangheliei este evidentiata si :

4. Datorita celor pe care îi cuprinde

Apostolul Pavel arata în marturisirea din Romani 1:16 , ca lucrarea Evangheliei îi cuprinde pe toti : “¦” fiindca ea este puterea lui Dumnezeu , pentru mîntuirea fiecaruia care crede: întîi a Iudeului apoi a Grecului ” ; Daca sursele de putere pe care le cunoastem sunt limitate în actiunile lor, Evanghelia îi cuprinde pe toti . Oriunde ajunge Evanghelia , se întîmpla ceva : Oameni care o accepta si sunt mîntuiti , sau oameni care o resping si lupta împotriva ei si vor fi osînditi . Ca sa arate aceasta actiune generala a Evangheliei , apostolul Pavel îi numeste aici atît pe Iudei cît si pe Greci, incluzîndu-I astfel pe toti oamenii.

Desi este mentionata o anume întaietate a Iudeilor , aceasta nu creaza Iudeilor privilegii pentru mîntuire, ci doar confirma devarul istoric ca Iudeii au fost primii carora li s-a transmis Evanghelia , dupa care aceasta a ajuns si la neamuri.
Luînd în considerare : sursa Evangheliei, continutul si lucrarea ei, precum si pe cei pe care Evanghelia îi cuprinde putem spune cu adevarat ” Evanghelia este puterea lui Dumnezeu ” , cea mai mare putere cu actiune benefica astazi ! Dar cum poate aceasta putere sa fie activa si în viata ta ? Apostolul Pavel mentioneaza ca trebuie împlinite trei lucruri :
sa credem Evanghelia
În versetele 16-17 , este mentionata credinta de 4 ori , aratînd ca aceasta este calea prin care Evanghelia devine eficienta în viata mea. Pentru ca puterea energiei electrice sa faca un bec sa arda, trebuie ca cineva sa comute întrerupatorul . Poate fi energie electrica în retea si totusi becul sa nu lumineze . Conditia pentru a avea lumina este sa comutam întrerupatorul pe pozitia aprins. Întrerupatorul care ne pune în contact direct cu puterea Evangheliei , care va face ca si viata noastra sa lumineze este credinta. Poate de multa vreme ai auzit Evanghelia si inima ta a ramas rece fii gata sa spui : Cred , Doamne , ajuta necredintei mele ! si vei vedea transformarea pe care Evanghelia o va aduce si în viata ta.
sa primim Evanghelia
Vorbind despre sine , apostolul Pavel spune : “mie nu-mi este rusine de Evanghrelia lui Hristos ” si mentioneaza apoi de ce nu se rusineaza : pentru ca Evanghelia, este Puterea lui Dumnezeu , dar mai mult : “în ea este descoperita o neprihanire (dreptate) pe care o da Dumnezeu , prin credinta .” Rom. 1:16-17.

Cu alte cuvinte Evanghelia contine o comoara darul neprihanirii ( dreptatii ) pe care îl ofera Dumnezeu. Pentru a întelege acest fapt imaginati-va un întemnitat condamnat la moarte la care într-o buna zi vine comandantul închisorii si îi spune : esti liber, altcineva a murit în locul tau, iar tu esti socotit fara de vina. Aici este decretul de gratiere. Pentru ca acel decret sa aiba putere si sa devina eficient ,cel întemnitat trebuie sa-l primeasca. Noi suntem cei întemnitati din punct de vedere spiritual, condamnati la moarte din pricina pacatului. Evanghelia descopera darul pe care ni-l ofera Dumnezeu : eliberarea si neprihanirea, suntem socotiti fara de vina !Pentru ca acest decret Divin , descoperit noua prin Evanghelie sa aiba putere , trebuie sa-l acceptam. Acest fapt este bine descris de apostolul Pavel în 1 Cor 15:1-2.
sa traim Evanghelia.
În ultima parte a versetului 17, apostolul Pavel face referire la profetul Habacuc , citînd Hab. 2:4 : ” Cel neprihanit va trai prin credinta”. Prin aceasta afirmatie el arata ca este important sa traim Evanghelia. Nu numai sa credem si sa acceptam Evanghelia, ci prin credinta sa-o împlinim în trairea de fiecare zi.

Acesta este standardul de viata pe care îl asteapta Dumnezeu : sa traim Evanghelia ! Scriind corintenilor , în cap 15, apostolul Pavel spune daca nu primim Evanghelia , nu ramînem în ea si nu-o tinem , împlinind-o asa cum am auzit-o propovaduindu-ni-se , atunci degeaba am crezut !.
Care este decizia ta? Tu poti sa crezi, sa primesti si sa împlinesti Evanghelia si atunci aceasta putere îti va schimba viata, sau sa nu crezi ,sa respingi si sa nu traiesti conform Evangheliei si vei zadarnici astfel lucrarea Evangheliei pentru tine !
Comutatorul este la îndemîna ta. Ia decizia cea buna prin credinta si vei experimenta Puterea Evangheliei.. !

STUDIU EPISTOLA CATRE ROMANI
5 (100%) 1 vot/voturi

5 COMENTARII

  1. Ceea ce pot sa spun este ca ,mesajul este bun si chiar site-ul.
    V-am gasit intamplator.
    Dumnezeu sa va binecuvinteze!
    Mai mult altadada,acum ma grabesc sa maerg la studiu la biserica la noi in Atena.

  2. Este un studiu foarte interesant!!! Cu parere de rau este doar pe primul capitol. Daca este posibil as dori sa fac cunostinta si cu continuarea lui. Daca este posibil va rog sa ma contactati. Binecuvintari abundente!!! Dumnezeu sa binecuvinteze Romania si Moldova!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.