Iuda 11/a; Genesa 4:1-16 (Matei 15:8)
Scopul lecției:Să descoperim semnele care evidențiază formalismul religios din viața lui Cain, modul de manifestare și urmările acestui mod greșit de închinare.
Conținutul lecției: După ce a prezentat starea de decădere moral spirituală a celor din vremea lui, Iuda a demascat formalismul religios al acestor oameni, făcând referire la cazul lui Cain. Afirmația prin care Iuda arată că promotorii gnosticismului urmează calea lui Cain (“au urmat” – pe calea lui Cain – Iuda 11/a), este o traducere a termenului grecesc “eporeuthesan“. Acest termen are ca rădăcină verbul “poreuomai“, care înseamnă un mod de manifestare morală și religioasă. Studiind pasajul Scripturii care prezintă actul închinării lui Cain, descoperim:
1. Realitatea formalismului religios în viața lui Cain
Formalismul religios din viața lui Cain este dovedit de natura jertfei pe care el a adus-o. Deși jertfa din roadele pământului în esența ei nu este rea, această jertfă adusă de Cain nu reprezintă jertfa pentru vină pe care o avea în vedere Dumnezeu (jertfa pentru vină trebuia să fie o jertfăde sânge ““ Leviticul 5:14-19).
Apoi, formalismul religios este dovedit de modul în care Cain a adus această jertfă. Urmărind modul în care Cain și-a adus jertfa, descoperim că închinarea lui a fost mai mult un act mecanic decât un act de credință. Dacă închinarea lui Abel a fost o manifestare a credinței, dovedită prin faptul că a fost implicat activ în închinare și a avut o atitudine corectă față de Dumnezeu (L-a prețuit pe Dumnezeu și I-a oferitceea ce avea mai bun ““ Evrei 11:4; Genesa 4:4), Cain s-a rezumat doar la a săvârși anumite fapte (a aduce o jertfă), fără a avea o participare activă (Matei 15:8). Acestă atitudine este confirmată de faptul că a adus lui Dumnezeu o jertfă din ceea ce avea la îndemână, nu din cele mai bune roade ale pământului (Genesa 4:3).
În același timp, formalismul religios din viața lui Cain este dovedit de caracterul său. Spre deosebire de Abel, care a fost un om neprihănit (Matei 23:35) și spre care Dumnezeu a privit cu plăcere (Genesa 4:4), Cain a fost un om firesc (venea de la cel rău ““ 1 Ioan 3:11-12), spre care Dumnezeu n-a privit cu plăcere (Genesa 4:5). Fiindcă el era rău (firesc) și faptele lui au fost rele (1 Ioan 3:12; Matei 6: 22-23, 12:33-37). Această realitate l-a făcut ca în actul închinării să se concentreze asupra ritualului, nu asupra relației cu Dumnezeu și a caracterului.
Aplicație practică: arătați care sunt semnele formalismului religios întâlnite în actul închinării oamenilor din zilele noastre.
2. Manifestarea formalismului religios în viața lui Cain
În cazul lui Cain, formalismul religios s-a manifestat prin egocentrism. Prin actul închinării Cain n-a urmărit înălțarea lui Dumnezeu, ci o evidențiere personală (Luca. 18:9-14). Închinarea a fost pentru el o competiție în care trebuia să ocupe neapărat primul loc. Datorită acestui fapt, atunci când altcineva a ocupat această poziție, a căutat să scape de concurență, omorându-și fratele.
Apoi, formalismul religios din viața lui Cain s-a manifestat prin superficialism. El n-a apreciat dragostea și îndurarea lui Dumnezeu, care i-a vorbit în mod personal, n-a luat aminte la înștiințările lui Dumnezeu și n-a împlinit recomandările oferite de Dumnezeu (Genesa 4:6-7). Această stare de egocentrism și superficialism l-a condus însă spre fariseism (Cain l-a invitat pe fratele său la câmp, fără a-i destăinui planurile pe care le avea în inimă ““ Genesa 4:8).
Aplicație practică: arătați care dintre manifestările formalismului religios din viața lui Cain sunt cea mai mare ispită pentru închinătorii din vremea nostră .
3. Urmările formalismului religios în viața lui Cain
Urmărind cazul lui Cain descoperim că formalismul religios conduce spre: nemulțumire (Cain a fost nemulțumit de Dumnezeu, nu de el însuși), neîmplinire (jertfa oferită lui Dumnezeu nu i-a adus o împlinire care să-i umple inima de bucurie, ci o stare de și mai mare goliciune spirituală, care i-a umplut inima de mânie și i-a afectat trupul – i s-a posomorât fața – Genesa 4:6), neputință (Cain n-a avut puterea de a se opri și de a lua lucrurile de la capăt, făcând ce este bine, așa cum l-a îndemnat Dumnezeu, ci, robit de invidie, a continuat în planurile lui rele ““ Genesa 4:6-7) și nelegiuire (Cain a săvârșit prima crimă, omorându-și fratele ““ Genesa 4:8).Deși a încercat să-și ascundă faptele, păcatul lui a fost însă descoperit și pedepsit de Dumnezeu ““ Genesa 4:9-16).
Pedeapsa lui Dumneuzeu pentru cei ce urmează faptele lui Cain este anunțată și de Iuda, prin faptul că acestora el le-a adresat o mareavertizare (“Vai de ei!” – Iuda 11/a; Matei 23:13-36).
Aplicație practică: arătați ce ar trebui să facă adevărații credincioși pentru a demasca formalismul religios și pentru a-i ajuta pe oameni să urmeze calea Domnului Isus, nu cea a lui Cain.
Întrebări pentru discuții:
1. Ce termen folosit de Iuda arată că a urma calea lui Cain înseamnă o formă religioasă de manifestare ?
2. Ce evidențe confirmă formalismul religios din viața lui Cain ?
3. Ce mărturii arată că în actul închinării caracterul închinătorului este mai important decât jertfa pe care acesta o aduce ?
4. Care dintre manifestările formalismului religios din viața lui Cain sunt mai evidente în zilele nostre ?
5. Cum a încercat Dumnezeu să-l conducă pe Cain spre o închinare adevărată ?
6. Care au fost urmările formalismului religios din viața lui Cain ?
7. Cum a arătat Iuda că aceleași urmări vor fi suportate de toți aceia care urmează calea lui Cain ?
Pastor Dan Boingeanu
Ei fatlerli,baza crestinului este in Christos Isus,pe opera perfecta desfasurata pe Golgota,pe Cuvintul Adevarului Absolut,Dumnezu Adevarat care ramine acelas in orice situatie!El Shalom con voi!