12 Februarie – Formalismul religios

1
87

Iuda 11/a; Genesa 4:1-16 (Matei 15:8)

Scopul lecției:Să descoperim semnele care evidențiază formalismul religios din viața lui Cain, modul de manifestare și urmările acestui mod greșit de închinare.

Conținutul lecției: După ce a prezentat starea de decădere moral spirituală a celor din vremea lui, Iuda a demascat formalismul religios al acestor oameni, făcând referire la cazul lui Cain. Afirmația prin care Iuda arată că promotorii gnosticismului urmează calea lui Cain (“au urmat” – pe calea lui Cain – Iuda 11/a), este o traducere a termenului grecesc “eporeuthesan“. Acest termen are ca rădăcină verbul “poreuomai“, care înseamnă un mod de manifestare morală și religioasă. Studiind pasajul Scripturii care prezintă actul închinării lui Cain, descoperim:

1. Realitatea formalismului religios în viața lui Cain

Formalismul religios din viața lui Cain este dovedit de natura jertfei pe care el a adus-o. Deși jertfa din roadele pământului în esența ei nu este rea, această jertfă adusă de Cain nu reprezintă jertfa pentru vină pe care o avea în vedere Dumnezeu (jertfa pentru vină trebuia să fie o jertfăde sânge ““ Leviticul 5:14-19).

Apoi, formalismul religios este dovedit de modul în care Cain a adus această jertfă. Urmărind modul în care Cain și-a adus jertfa, descoperim că închinarea lui a fost mai mult un act mecanic decât un act de credință. Dacă închinarea lui Abel a fost o manifestare a credinței, dovedită prin faptul că a fost implicat activ în închinare și a avut o atitudine corectă față de Dumnezeu (L-a prețuit pe Dumnezeu și I-a oferitceea ce avea mai bun ““ Evrei 11:4; Genesa 4:4), Cain s-a rezumat doar la a săvârși anumite fapte (a aduce o jertfă), fără a avea o participare activă (Matei 15:8). Acestă atitudine este confirmată de faptul că a adus lui Dumnezeu o jertfă din ceea ce avea la îndemână, nu din cele mai bune roade ale pământului (Genesa 4:3).

În același timp, formalismul religios din viața lui Cain este dovedit de caracterul său. Spre deosebire de Abel, care a fost un om neprihănit (Matei 23:35) și spre care Dumnezeu a privit cu plăcere (Genesa 4:4), Cain a fost un om firesc (venea de la cel rău ““ 1 Ioan 3:11-12), spre care Dumnezeu n-a privit cu plăcere (Genesa 4:5). Fiindcă el era rău (firesc) și faptele lui au fost rele (1 Ioan 3:12; Matei 6: 22-23, 12:33-37). Această realitate l-a făcut ca în actul închinării să se concentreze asupra ritualului, nu asupra relației cu Dumnezeu și a caracterului.

Aplicație practică: arătați care sunt semnele formalismului religios întâlnite în actul închinării oamenilor din zilele noastre.

2. Manifestarea formalismului religios în viața lui Cain

În cazul lui Cain, formalismul religios s-a manifestat prin egocentrism. Prin actul închinării Cain n-a urmărit înălțarea lui Dumnezeu, ci o evidențiere personală (Luca. 18:9-14). Închinarea a fost pentru el o competiție în care trebuia să ocupe neapărat primul loc. Datorită acestui fapt, atunci când altcineva a ocupat această poziție, a căutat să scape de concurență, omorându-și fratele.

Apoi, formalismul religios din viața lui Cain s-a manifestat prin superficialism. El n-a apreciat dragostea și îndurarea lui Dumnezeu, care i-a vorbit în mod personal, n-a luat aminte la înștiințările lui Dumnezeu și n-a împlinit recomandările oferite de Dumnezeu (Genesa 4:6-7). Această stare de egocentrism și superficialism l-a condus însă spre fariseism (Cain l-a invitat pe fratele său la câmp, fără a-i destăinui planurile pe care le avea în inimă ““ Genesa 4:8).

Aplicație practică: arătați care dintre manifestările formalismului religios din viața lui Cain sunt cea mai mare ispită pentru închinătorii din vremea nostră .


3. Urmările formalismului religios în viața lui Cain

Urmărind cazul lui Cain descoperim că formalismul religios conduce spre: nemulțumire (Cain a fost nemulțumit de Dumnezeu, nu de el însuși), neîmplinire (jertfa oferită lui Dumnezeu nu i-a adus o împlinire care să-i umple inima de bucurie, ci o stare de și mai mare goliciune spirituală, care i-a umplut inima de mânie și i-a afectat trupul – i s-a posomorât fața – Genesa 4:6), neputință (Cain n-a avut puterea de a se opri și de a lua lucrurile de la capăt, făcând ce este bine, așa cum l-a îndemnat Dumnezeu, ci, robit de invidie, a continuat în planurile lui rele ““ Genesa 4:6-7) și nelegiuire (Cain a săvârșit prima crimă, omorându-și fratele ““ Genesa 4:8).Deși a încercat să-și ascundă faptele, păcatul lui a fost însă descoperit și pedepsit de Dumnezeu ““ Genesa 4:9-16).

Pedeapsa lui Dumneuzeu pentru cei ce urmează faptele lui Cain este anunțată și de Iuda, prin faptul că acestora el le-a adresat o mareavertizare (“Vai de ei!” – Iuda 11/a; Matei 23:13-36).

Aplicație practică: arătați ce ar trebui să facă adevărații credincioși pentru a demasca formalismul religios și pentru a-i ajuta pe oameni să urmeze calea Domnului Isus, nu cea a lui Cain.

Întrebări pentru discuții:

1. Ce termen folosit de Iuda arată că a urma calea lui Cain înseamnă o formă religioasă de manifestare ?
2. Ce evidențe confirmă formalismul religios din viața lui Cain ?
3. Ce mărturii arată că în actul închinării caracterul închinătorului este mai important decât jertfa pe care acesta o aduce ?
4. Care dintre manifestările formalismului religios din viața lui Cain sunt mai evidente în zilele nostre ?
5. Cum a încercat Dumnezeu să-l conducă pe Cain spre o închinare adevărată ?
6. Care au fost urmările formalismului religios din viața lui Cain ?
7. Cum a arătat Iuda că aceleași urmări vor fi suportate de toți aceia care urmează calea lui Cain ?

Pastor Dan Boingeanu

1 COMENTARIU

  1. Ei fatlerli,baza crestinului este in Christos Isus,pe opera perfecta desfasurata pe Golgota,pe Cuvintul Adevarului Absolut,Dumnezu Adevarat care ramine acelas in orice situatie!El Shalom con voi!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.