04. August – Nașterea din nou

0
473

““ Ioan 3:1-8 (Rom.8:15)

Termeni echivalenți: regenerare, naștere de sus, înnoire sufletească.

Definiție: Nașterea din nou este un act divin, tainic al lui Dumnezeu Tatăl și a lui Dumnezeu Duhul Sfânt, în urma acceptării lucrării de mântuire a Fiului. Ca rezultat al acestui act obținem o viață spirituală nouă.

NAȘTEREA DIN NOU O CONDIȚIE PENTRU A VEDEA ÎMPĂRĂȚIA LUI DUMNEZEU
(Ioan 3:3)

A . Ce este nașterea din nou?

Textul din Ioan 3:1-8 ne prezintă trei aspecte importante despre nașterea din nou:

1. Nașterea din nou este exclusiv lucrarea lui Dumnezeu Duhul Sfânt (Ioan 3: 5-8). Ioan ne ajută să înțelegem acest lucru când scrie: “născuți nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu” (Ioan 3:13). Prin aceste cuvinte, Ioan precizează că cei ce sunt copii ai lui Dumnezeu sunt “născuți… din Dumnezeu”, iar voința noastră umană (voința omului) nu produce acest fel de naștere. Faptul că nu avem nici o contribuție la nașterea din nou o evidențiaza și Iacov (Iacov 1:8) și Petru (Petru 1:3), iar termenul folosit aici e “naștere” (accentul fiind pus pe lucrarea exclusivă a lui Dumnezeu în generarea unui nou început pentru om).

În textul din Ioan 3:1-8, când Domnul Isus vorbește despre cel “născut din Duh”, El arată că nașterea din nou este în special lucrarea lui Dumnezeu Duhul Sfânt, dar în alte locuri din Biblie găsim că în această lucrare duhovnicească este implicat și Dumnezeu Tatăl (Ef. 2:5, Col. 2:13, Iac. 1:17-18, 1Pet. 1:3).

2. Noi nu avem nci un control asupra nașterii din nou (Ioan 3:8). Prin analogia pe care o face Domnul Isus cu vântul, El scoate în evidență acest fapt: “Vântul suflă încotro vrea … nu știi de unde vine nici încotro merge…”. Așa cum nu avem nici un cotrol asupra vântului despre care nu știm de unde vine și unde se duce, tot astfel nu avem nici un control asupra “fenomenului” nașterii din nou.

3. Nașterea din nou nu poate fi percepută cu ajutorul simțurilor,
nu poate fi cuprinsă rațional (cu mintea)ci îi putem observa doar efectele. Ce se întâmplă în om în momentul nașterii din nou este un mister. Nu există parametri fizici pentru a putea determina fenomenul. Biblia spune că noi eram morți în greșelile și păcatele noastre (Ef. 2:1) dar am fost aduși la viață de Dumnezeu și am fost “născuți din nou” (Ioan3:3,7, Ef. 2:5, Coloseni2:13). Cum se întâmplă asta? Care sunt mecanismele ce se pun în mișcare în timpul acestui proces? Nu înțelegem exact ce se întâmplă, cert este că această regenerare a vieții cuprinde întrega noastră personalitate: intelectul, sentimentul și voința.

B. Care sunt binecuvântările nașterii din nou?

1. Acces în lumea spirituală a lui Dumnezeu.
Așa cum accesul în lumea fizică se face printr-o naștere biologică, tot astfel accesul în lumea spirituală a lui Dumnezeu se face prinr-o naștere de “sus”. Binecuvântarea este că prin nașterea din nou putem descoperi și beneficia de aspectele fascinante ale universului spiritual.

2. Nu numai ca “am accesat” lumea spirituală a lui Dumnezeu dar, prin nașterea din nou, dobândim și statutul de copii ai lui Dumnezeu
. Ea ne face părtași firii dumnezeiești, capabili de a trăi voia lui Dumnezeu.

3. Prin nașterea din nou dobândim o natură nouă (o nouă dispoziție sufletească). Această natură nouă scoate în evidență câteva aspecte majore: setea de Dumnezeu și de Cuvântul Lui, respingerea păcatului, dragoste neobișnuită (1Ioan 4:7-11), biruința asupra lumii cu poftele ei (1Ioan 5: 3-4), protecție față de acțiunile lui Satan (1Ioan 4:4) și nu în ultimul rand, roadele Duhului (Gal. 5:22).

4. Prin nașterea din nou devenim moștenitori împreună cu Dumnezeu.
Dreptul la moștenirea veșnică este pe baza “înrudirii” noastre cu Dumnezeu, pe baza înfierii noastre prin răscumpararea făcută în jertfa Domnului Isus. Cine nu este născut din nou, nu e copil a lui Dumnezeu și nu are nici dreptul la viața veșnică (Ioan 3:3, Romani 8:17).

Întrebări exegetice:

1. Este suficientă cunoașterea adevărului Divin pentru a fi acceptați de Dumnezeu? (Ioan 3:1-2)

2. Care este cea mai mare binecuvântare a nașterii din nou (Ioan 3:3)

3. Cât de mult ne ajută logica umană pentru a percepe procesul nașterii din nou (Ioan 3:4, 9)

4. Care este logica divină pentru nașterea din nou? (Ioan 3:5-6, 8, 11)

5. Nașterea din nou este o opțiune sau un imperativ? (Ioan 3:7)

Întrebări aplicative:

1. Ești născut din nou? Cum știi asta? Care sunt dovezile?

2. Care este “terenul prielnic” în care Duhul Sfânt poate face această lucrare a nașterii din nou? (Ioan 3:14-21)

3. Cum se diferențiază un om născut din nou de un om religios?

3. Poți să pierzi sau să anihilezi această natură nouă? Cum?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.