20 Septembrie ““ Păstrează-ți cuvântul dat

1
72

Iacov 5:7-12(Tit 2:11-13)

Scopul lecției: Să descoperim modul în care reacționează cei credincioși atunci când sunt nedreptățiți și ce motivații ne conduc la această atitudine.

Contextul lecției: După ce i-a condamnat pe bogații din vremea lui pentru starea de corupție în care au ajuns și pentru modul necinstit prin care și-au câștigat bogățiile (Iacov 5:1-6), Iacov se adresează fraților de credință, arătând ce atitudine trebuie să aibă cei credincioși atunci când sunt nedreptățiți (Iacov 5:7-12).

În vremea lui Iacov, cei credincioși erau asupriți de către cei bogați (Iacov 2:6), care le-au oprit salariile (Iacov 5:4), i-au înșelat (Iacov 5:4/b), i-au târât în procese nedrepte (Iacov 2:6), sau au declanșat împotriva lor acțiuni de exterminare (Iacov 5:6).  Este interesant de observat faptul că, în pofida atâtor nedreptăți, celor înșelați, asupriți și exploatați fără milă (Iacov 5:4-6), Iacov nu le adresează o chemare la revoltă și nesupunere, ci la răbdare și credincioșie.

Pentru a întări acestă atitudine, Iacov îndreaptă atenția celor credincioși de la realitatea prezentă (lucrurile care li se întâmplă) spre realitatea viitoare (lucrurile care au să vină), arătândcă Domnul Isus vine (Iacov 5:7), că venirea Lui este aproape (Iacov 5:8) și că El este chiar la ușă (Iacov 5:8).

Conținutul lecției:Prin imperativele pe care Iacov le-a adresat celor asupriți din vremea lui, descoperim că:

1. În mijlocul opresiunilor, cei credincioși nu se împotrivesc Iacov 5:6/b

Dacă prima reacție a naturii umane în fața opresiunilor este împotrivirea, Iacov ne arată că cei credincioși nu trebuie să reacționeze în acest fel (Iacov 5:6/b). Această atitudine de jertfire de sine, supunere, îngăduință și binecuvântare este recomandată de Domnul Isus (Luca 6:27-30 ) și de apostoli (Romani 12:19-21;1 Petru 2:18-23). Iacov arată că cei credincioși nu trebuie să se împotrivească celor ce-i asupresc, fiindcă judecata aparține lui Dumnezeu (Iacov 5:9), iar Judecătorul este la ușă (Iacov 5:9/b). Atunci când a anunțat această judecată, Iacov a avut în vedere atât distrugerea Ierusalimului, când bogații aveau să sufere cel mai mult fiindcă bogățiile le-au fost luate (Iacov 5:3), cât și judecata finală a lui Dumnezeu când vor trebui să răspundă pentru faptele ce le-au comis (Matei 24:33; 1Corinteni 4:5-6).

2. În mijlocul opresiunilor cei credincioși sunt îndelung răbdători Iacov 5:7-8/a

Iacov îi îndeamnă pe cei credincioși ca în mijlocul opresiunilor să fie îndelung răbdători (Iacov 5:7). Termenul folosit de Iacov pentru acest îndemn este însă diferit de cel pe care l-a folosit la începutul epistolei (Iacov 1:3). Dacă la începutul epistolei Iacov a folosit termenul “hupomone”, care înseamnă a rezista în fața ispitelor, atunci când arată atitudinea pe care cei credincioși trebuie să o aibă în fața opresiunilor, el folosește termenul “makrotumia”, care înseamnă a suporta o suferință îndelungată.  Pentru a ilustra această îndelungă răbdare, Iacov folosește exemplul plugarului, care așteaptă roada pământului îndurând condițiile atmosferice (Iacov 5:7/b), a proorocilor care au vorbit în Numele Domnului (Iacov 5:10) și a lui Iov, care a trecut prin cele mai aspre încercări (Iacov 5:11; Iov 1:21-22; 2:10).

3. În mijlocul opresiunilor cei credincioși se întăresc în credință Iacov 5:8/b

Pentru ca în mijlocul opresiunilor cei credincioși să rămână statornici, imperativul folosit de Iacov este “întăriți-vă inimile” (Iacov 5:8/b). Se întăresc în credință cei ce rămân concentrați asupra ceea ce face Dumnezeu (Iacov 5:7/b), iau în seamă Cuvântul Scripturii (2 Petru 1:12; Romani 15:4) și păstrează o bună legătură cu Dumnezeu (2 Corinteni 12:10;13:4)

4. În mijlocul opresiunilor cei credincioși nu se plâng 
Iacov 5:9

Când sunt asupriți, cei credincioși nu se plâng unul împotriva celuilalt și nici nu cautăprilej de ceartă sau de judecată, fiindcă judecata este a lui Dumnezeu (Iacov 5:9;1 Corinteni 6:1-11)

5. În mijlocul opresiunilor cei credincioși urmează exemplul înaintașilor 
Iacov 5:10-11

Pentru a-i încuraja pe cei ce suferă, Iacov arată că ei nu sunt singurii pelerini ce merg pe drumul opresiunii. Înaintea lor au depus aceeași jertfă patriahii și profeții (Iacov 5:10-11), care, după ce au îndurat cu răbdare toate necazurile prin care au trecut, au avut parte de un sfârșit glorios (Iacov 5:11/b).

6. În mijlocul opresiunilor cei credincioși își păstrează cuvântul dat 
Iacov 5:12

Dacă în timpul opresiunilor unii dau înapoi sau își calcă promisiunile făcute, adevărații creștini își păstrează cuvântul dat. Pentru ei nu este nevoie de suportul unui jurământ pentru a întări ceea ce spun, fiindcă “da” este “da” și “nu” este “nu” (Iacov 5:12; Eclesiastul 5:1-7; Matei 5:33-37; 23:16-22).

7. În mijlocul opresiunilor cei credincioși se roagă 
Iacov 5:4/b; 13-18

Cunoaștem acest fapt fiindcă Iacov ne arată că strigătul celor asupriți a ajuns la urechile lui Dumnezeu (Iacov 5:4), iar în încheierea epistolei el adresează o chemare repetată la rugăciune (Iacov 5:13-18).

Întrebări pentru discuții:

1. Cine i-a nedreptățit pe credincioșii din vremea lui Iacov ?
2. La ce i-a chemat Iacov pe cei nedreptățiți ?
3. De ce nu trebuie cei credincioși să se împotrivească celor ce-i asupresc ?
4. Ce exemple a folosit Iacov pentru a-i îndemna pe cei asupriți la îndelungă răbdare ?
5. De ce nu trebuie cei credincioși să se plângă unul împotriva celuilalt ?
6. De ce nu trebuie cei credincioși să se jure ?
7. Ce ne arată că cei asupriți din vremea lui Iacov s-au rugat ?

Pastor Dan Boingeanu

1 COMENTARIU

  1. Doamne, cine va locui în cortul Tau? Cine va locui pe muntele Tau cel sfant?
    Cel ce umbla în neprihanire, cel ce face voia lui Dumnezeu, si spune adevarul din inima.
    Acela …..nu-si ia vorba înapoi, daca face un juramant in paguba lui……
    Cel ce se poart? a?a, nu se clatin? niciodat?.

    Dumnezeu sa ne binecuvinteze pe toti si sa ne vedem Sus!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.