17. Noiembrie – Simbolurile Bisericii: botezul și Cina Domnului

0
398

““ Fap.8:35-38;1 Cor.11:23-31 (1Pet.3:21)

Botez ““ definiție: Termenul botez este derivat din cuvântul grecesc “baptizo” care înseamnă a scufunda, a adânci, a imersa. Botezul în apă este actul public de mărturisire a transformării interioare datorate acceptării mesajului Evangheliei.

1. Înțelegeri eronate ale botezului creștin

A. Spălarea de păcate: botezul spală toate păcatele, inclusiv păcatul strămoșesc. Sfânta Scriptură ne arată însă că botezul nu este o spălare de păcate ““ aceasta făcând-o doar sângele Domnului Isus (1Ioan 1:7, Efeseni1:7, Evrei 9:14, 1Cor.6:11, 1Petru1:18-19, Apoc.1:5

B. Momentul botezului: unii au susținut că botezul trebuie administrat la bătrânețe ca astfel să spele toate păcatele făcute; alții susțin că botezul trebuie administrat copiilor mici, ca să le fie spălat păcatul strămoșesc. Biblia nu susține o astfel de înțelegere.

C. Forma de administrare: din moment ce apa spală, nu este nevoie de scufundare ci este suficientă stropirea. Această interpretare contravine însă învățăturii Noului Testament și practicii bisericii primare.

D. Botezul ca sacrament: un sacrament prin care se transmite har, în urma căruia poate avea loc nașterea din nou. Sacramentul transmite har prin el însuși, fără să pretindă o credință din partea persoanei care participă la oficierea lui. Sacramentul are la bază expresia latină “ex opera operato”, adică “actul operează” independent de persoană.

E. Echivalarea cu tăierea împrejur: botezul este echivalentul tăierii împrejur și de aceea poate fi administrat copiilor mici. Această interpretare pierde din vedere faptul că tăierea împrejur era legată de nașterea fizică în poporul Israel și de aceea se putea aplica bebelușilor, în timp ce botezul creștin este semnul nașterii din nou și prin urmare poate fi aplicat doar adulților, care au avut parte de această naștere.

2. Ce este botezul:

– O mărturie în exterior a ceea ce s-a întâmplat în interior datorită derulării unor evenimente: auzirea Cuvântului, decizia de a-l accepta, ceea ce a dus la credința și pocăința care au creat cadrul prielnic de realizare a nașterii din nou de către Duhul Sfânt. În majoritatea narațiunilor din Noul Testament, înainte de a fi botezați, candidații au parte de aceste experiențe: Fapte 2:37-41, Fapte 8:35-38, Fapte 16:31-33.
– O mărturie că s-a produs o ruptură categorică cu trecutul păcătos și că a apărut dovada unui nou început: omul vechi a murit și acum trăiește un om nou (Rom.6:2-10).
– O pecetluire a relației cu Dumnezeu prin faptul că s-a produs identificarea cu Hristos, cu moartea și învierea Lui.

3. Portetul candidatului la botez: Condițiile botezului definesc portretul candidatului la botez:
A. O persoană matură sau cel puțin cu un minim nivel de discernământ. De ce?
– Isus, modelul nostru suprem s-a botezat la maturitate
– În toate narațiunile din NT nu găsim nici o situație în care să fie botezați copiii mici
– Învățătura pe care o întâlnim în NT despre botez nu poate fi înțeleasă și acceptată de copii. Ei nu pot să-și mărturisească păcatele și credința
– Semnificația botezului ne determină să recunoaștem că el se aplică oamenilor maturi.
B. Candidatul la botez trebuie să fi avut parte de următoarele evenimente și experiente:
– A auzit Evanghelia
– A luat decizia de a accepta mesajul ei, a cărui esență este că Isus e Fiul lui Dumnezeu și jertfa Lui este soluția lui Dumnezeu pentru păcat
– Ca urmare a acestei acceptări, au apărut în viața lui credința și pocăința
– Într-un asemena context, Duhul Sfânt a putut lucra regenerare (naștere din nou) și acea persoană are de acum o viață nouă.
C. Candidatul la botez trebuie să înțeleagă că botezul nu este un ultim pas, o ultimă etapă prin care și-a procurat biletul către cer ci că, dimpotrivă, urmează creșterea si maturizarea spirituală, în ciuda faptului că firea nu a murit, iar încercările și ispitele nu vor lipsi.


Întrebări exegetice:

1. Cine a luat inițiativa pentru adminstrarea botezului? Când s-a întâmplat aceasta? (Fapte 8:35-36)
2. Ce spune Filip famenului etiopean că trebuie să facă pentru a fi botezat? Ce a mărturisit candidatul la botez? (Fapte 8:37)
3. În ce mod a fost administrat botezul? (Fapte 8:38)
4. Ce efect a avut botezul în viața famenului etiopean? (Fapte 8:39)


Întrebări aplicative:

A. Este botezul necesar pentru mântuire?
B. Care sunt condițiile pe care cineva trebuie să le îndeplinească pentru a putea fi botezat?
C. De ce trebuie făcut botezul prin scufundare?
D. Putem pune semnul egal între botez și tăierea împrejur? Care sunt asemănările și care sunt diferențele?
E. De ce nu putem accepta că botezul cu apă este un sacrament care spală păcatele?
F. Există și riscul diametral opus de a transforma botezul dintr-un sacrament într-un act religios banal? Cum?

Cina Domnului: definiție

,,Cina Domnului este simbolul morții Domnului Isus în locul nostru. Ea se compune din pâine și vin, neamestecate. Pâinea frântă ne amintește de trupul Domnului Isus frânt pentru noi, iar vinul ne amintește de sângele Său vărsat pentru spălarea păcatelor noastre. Cina Domnului nu are calitatea de a ierta păcatele” (Extras din Mărturisirea de credință a Cultului Baptist din România)

Din contextul istoriei răscumpărării (Deut.14:23,26;Matei 26:26-29) observăm că Cina ne amintește că pentru păcatele noastre trebuia plătit un preț, prețul a fost plătit de Domnul Isus, astfel că putem lua masa în prezența Domnului cu mulțumire și bucurie. Cina ne îndreaptă privirile și spre viitor, când vom sta la masă cu Domnul la nunta Mielului (Apoc.19:9).

Semnificațiile Cinei Domnului

1. Moartea lui Hristos (proclamarea acesteia, 1 Cor.11:26)
2. Participarea noastră la beneficiile morții lui Hristos (Matei 26:26)
3. Hrană spirituală(Ioan 6:53-57)
4. Unitatea credincioșolor (1Cor.10:17)
5. Hristos își afirmă dragostea față de mine (prin faptul că mă invită să vin să particip)
6. Hristos afirmă că binecuvântările mântuirii îmi sunt rezervate
7. Îmi afirm credința în Hristos
8. Prezența spirituală a lui Hristos (cina se face pentru amintirea Lui)

Cum anume este prezent Hristos la Cina Domnului?

Romano-catolici și ortodocși: pâinea și vinul devin realmente trupul și sângele lui Hristos, atunci când preotul rostește rugăciunea (Transsubstanțierea), dar harul este este distribuit în funcție de dispoziția subiectivă a primitorului. Jertfa lui Hristos este repetată (într-un anumit sens) chiar dacă se deosebește de jertfa de pe cruce.

Luterani: Aceștia nu spun că pâinea devine într-un anumit fel trupul fizic al lui Hristos ci că aceste este prezent,,în, cu și sub” pâinea de la Cina Domnului. (Consubstanțierea)

Restul protestantismului: Pâinea și vinul simbolizează trupul și sângele lui Hristos, formează un semn vizibil că Isus Hristos este cu adevărat prezent. De binecuvântările Cinei sau ale prezenței spirituale ale lui Hristos, avem parte în funcție de credința noastră.

Întrebări exegetice:

1. Cine a stabilit simbolul Cinei Domnului? (1 Cor. 11:23)
2. Cum a fost administrată Cina de către Domnul Isus? Ce a spus Domnul cu ocazia administrării acestui simbol? (1 Cor. 11:23-25)
3. Ce se mai întâmplă odată cu administrarea Cinei (1 Cor. 11:26)
4. Cine poate participa la Cina Domnului? (1 Cor. 11:27-29)
,,Aceia care și-au mărturisit credința în Domnul Isus și au fost botezației ce au fost botezați” (Extras din Mărturisirea de credință a Cultului Baptist din România).
5. Ce înseamnă ,,a deosebi Trupul Domnului”? (1 Cor. 11:29)
Înseamnă a înțelege unitate și interdependența creștinilor care formează trupul Lui Hristos, adică Biserica (1 Cor.10:17). Înseamnă că atunci cand venim la Cina Domnului, loc în care reflectăm asupra caracterului Lui, să avem o preocupare sfântă față de ceilalți frați și surori.
6. Ce înseamnă ,,a lua Cina în chip nevrednic ?” (1 Cor. 11:27)
Înseamnă participarea fără ,,deosebirea trupului” , adică fără să recunoaștem că formăm trupul Lui Hristos și fără ca relațiile noastre să reflecte caracterul Domnului Isus (Matei 5:23-24;1 Cor 10:27). Participarea la Cină în chip nevrednic are consecințe negative atât pentru cel în cauză cât și pentru întreaga Adunare.
7. Care sunt consecințele neîndeplinirii condițiilor pentru administrarea corectă a Cinei? (1 Cor. 11:29-31).

Întrebări aplicative:

1. La ce realități se face referire cu ocazia Cinei?
2. Care dintre lucrurile simbolizate în Cina Domnului te încurajează mai mult în viața de credință?
3. Cum te pregătești pentru Cină? Împărtășește altora din experiența ta?
4. Participarea la Cină te motivează să fii mai atent în relația cu Domnul Isus și oamenii?
5. Împărtășește altora din experiența ta?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.