01 Martie – Neprihănirea oferită de Dumnezeu

1
17

Romani 3:21-31 (Filipeni 3:7-9)

Scopul lecției: Să cunoaștem care este soluția lui Dumnezeu pentru starea de păcat a omenirii, ce înseamnă darul neprihănirii și cine sunt cei ce îl pot primi.

Contextul lecției: Dacă în pasajul din Rom.1:1-17 apostolul Pavel s-a prezentat pe sine, mărturie prin care descoperimtrăsăturile spirituale ale unui om matur spiritual, în paragraful următor (Rom.1:18-3:20), el prezintă starea de păcat a omenirii, arătându-ne trăsăturile prin care este identificat omul firesc.

În starea de păcat, omul este corupt din punct de vedere moral și spiritual ( Rom.1:18-32), dezvoltărelații nepotrivite (Rom.2:1-16), are o religiozitate falsă (Rom.2:17-3:8) și nu are nicio posibilitate de a se salva singur (Rom.3:1-20). Subliniind grozăvia acestei stări, apostolul Pavel ne arată că păcatul este o boală spirituală generală, că realitatea ei este confirmată de simptome evidente, că urmările sunt severe și, din perspectivă umană, fără posibilitate de vindecare.

În următoarea secțiune a epistolei pe care apostolul Pavel o scrie romanilor (Rom. 3:21-7:25), el ne prezintă soluția lui Dumnezeu la starea de păcat a omenirii și ne aratăce înseamnă acest dar spiritual (Rom. 3:21-31), cum putem beneficia de aceasta ofertă a dragostei divine (Rom. 4:1-25) și care sunt binecuvântările rezultate din această stare de har (Rom. 5:1-7:25).

Conținutul lecției:
Dacă în pasajul studiat anterior tema generală a fost “păcatul“, începând cu acest pasaj (Rom. 3:21-31), apostolul Pavel vorbește despre “neprihănire.

Numai în acest pasaj, el repetă de nouă ori termenii “dikaiosine” care însemnă: dreptate, neprihănire, îndreptățire,  precum și adjectivul “dikaios” care înseamnă: drept, neprihănit sau îndreptățit.

Prin folosirea acestor termeni,  apostolul Pavel a dorit să sublinieze nu numai standardul moral pe care Dumnezeu îl așteaptă de la ființa umană (Isaia 26:7; Gen. 18:19; Mat. 5:48; Ezec. 18:9), sau acțiunea cu caracter juridic prin care judecătorii pronunțau dreptatea pentru o persoană nevinovată (2 Sam. 15:4;Ps.82:1-3), ci mai degrabă actul de bunătate și îndurare a lui Dumnezeu, care îi socotește drepțipe aceia ce, deși nu merită acest statut, beneficiază de el pe baza credinței lor în Hristos (Gen. 15:6; Hab. 2:4; Rom. 3:24-26; Gal. 3:11; 1 Cor. 1:30).

Știind că “neprihănirea” (dreptatea lui Dumnezeu), este soluția lui Dumnezeu pentru rezolvarea starii de păcat a omenirii, studiind acest pasaj descoperim că:

1. Neprihănirea oferită de Dumnezeu este un dar promis (Rom. 3:21)

Deși apostolul Pavel spune că neprihănirea a fost arătată”acum” (Rom. 3:21;26), făcând referire la vremea lui Hristos și la timpul harului (Ioan 5:25; Ef. 2:11-18;Tit2:11-14), această neprihănire a fost promisă de Dumnezeu cu mult timp înainte, fiindcă a fost anunțată de Dumnezeu prin Lege șiprooroci ( Rom. 1:2; 1 Pet. 1:10-12; Isaia 45:25; Hab. 2:4; Ier. 23:5-6)

2. Neprihănirea oferită de Dumnezeu este un dar adus de Hristos
(Rom. 3:22)

Cu toate căîn Vechiul Testament se vorbește despre o neprihănire dobândită prin fapte, fiindcă nici un om n-a ajus s-o câștige prin eforturi personale (Ps. 49:6-8; Gal. 2:16; Evrei 7:18-19), apostolul Pavel ne prezintă o neprihănire care este oferită ca dar de cătreDumnezeu ( Rom. 1:16-17; 3:21-22; Fil. 3:7-9) . Această neprihănire este oferită prin Hristos (Rom. 3:22; 25-26), fără faptele Legii (Rom. 3:20;28; 8:2-4; Gal. 2:16), este pentru toți (Rom. 3:22), împărțită fără deosebire și în aceeași măsură (Rom. 3:22; Col. 3:11; Rom.10:12; 1 Cor. 12:13) și este dobândită prin credință (Rom. 3:22).

3. Neprihănirea oferită de Dumnezeu este un dar nemeritat
(Rom. 3:23)

Darul neprihănirii este nemeritat fiindcă este oferit celor păcătoși și lipsiți de slava lui Dumnezeu (Rom.3:23). A fi lipsit de slava lui Dumnezeu însemnă a nu-I fi adus lui Dumnezeu slava pe care El o merită (Luca 17:18; Fapte 12:23; 1 Cor. 10:30-31), a nu avea parte de recunoașterea și aprecierea lui Dumnezeu (Ioan 5:41-44; Evrei 3:3; 2 Pet. 1:17), a fi pierdut slava cu care omul a fost înzestrat prin creație (Ps. 8:4-6; 1Cor. 11:7) sau a fi descalificat de la a primi slava pe care Hristos o va aduce la venirea Sa (Rom. 2:10; 5:2; 8:18; 1 Cor. 15:42-43; Col. 1:27; 2 Tes. 2:14; 1 Pet. 5:1;4).

4. Neprihănirea oferită de Dumnezeu este un darprețios (Rom. 3:24-26)

Deși acest dar al neprihănirii este fără plată (Rom. 3:24) și ne este dat prin harul lui Dumnezeu ( Ef. 2:8-9), neprihănirea este deosebit de prețioasă fiindcă ne este oferită de Dumnezeu, fiindcă a fost plătită cu prețul jertfei lui Hristos și ne aduce iertarea păcatelor, răscumpărarea, îndreptățirea și înfierea (Rom. 3:24-26; 8:15; Ps. 103:12; Mat. 20:28; Ef. 1:4-11; Gal. 4:5; Ap. 5:9)

5. Neprihănirea oferită de Dumnezeu este un dar dobândit prin credință (Rom.3:27-31)

Pentru a ne arăta că neprihanirea se capătă prin credință, apostolul Pavel folosește afirmații foarte categorice. Astfel, el exclude lucrarea Legii și meritul faptelor, autorizând lucrarea Harului și a credinței, prin care sunt socotiți fără vină atât Iudeii cât și Neamurile (Rom. 3:27-31; 10:12-13; Ef. 2:8-9; Gal. 2:16).

Întrebări pentru discuții.

1. Care este soluția lui Dumnezeu pentru starea de păcat a omenirii ?
2. Ce înțelegem prin “neprihănire”?
3. De ce are nevoie omul de acest dar al neprihănirii ?
4. Care este calea prin care ne oferă Dumnezeu darul neprihănirii ?
5. De ce este neprihănirea un dar de mare preț ?
6. Cine poate primi acest dar al neprihănirii ?
7. De ce Iudeii, care au beneficiat cu prioritate de oferta lui Dumnezeu, au pierdut acest dar ?

Pastor Dan Boingeanu

1 COMENTARIU

  1. Neprinanirea, este atitudinea omului care deprinde prin judecata deosebirea raului si binelui,(adica caracterul)si pe care nu toti oameni il accepta ,Evrei5:11-14 deoarece acesta atitudine necesita desprinderea de tot ce e lumesc si de a trai o viata cat mai apropiata cu a Lui Isus Hristos,Evrei6:4-6: odata venita in lume cunostinta binele si raul ,omul avea nevoie de o solutie ,si aceea numai Dumnezeu o are si o da cui ii cere intelepciune si princeperea scripturilor,neprihanirea se capata si in urma credintei,ea este un dar a lui Dumnezeu,si este o arma impotriva pacatului,neprihaniti se impotrivesc pacatului pana la sange,devin una cu Hristos,si odata intrati in Hristos nimeni si nimic nu-i v-a mai desparti de dragostea Lui,si pentru ei nimic nu mai este greu si necuscut,pentru ca au hotarat ca viata lor sa fie schimbata si diferita de a celor care inca mai zic raului, bun si bunului ,rau un neprihanit isi chinuie tot timpul sufletul si nu mai suporta nimic care nu-i dupa voia Domnului ,este exact ca Lot,….si vor fi urati de lume ca nu se mai potrivesc cu lumea ci cu Hristos,pentru ca il cunosc pe Isus…Ferice de cei prigoniti din pricina neprihaniri,caci a lor este Imparatia cerurilor.Matei5:10 Acest dar il pot primi cei care voiesc sa lase lumea si placerile ei si vor sa se asemene cu Hristos in aceasta lume pacatoasa,Multe sunt incercarile celui neprihanit,dar Dumnezeu il izbaveste din toate acestea caci a hotarat sa il urmeze pe Fiul Sau,Iudeii si Neamurile ,nu au vrut sa se impotriveasca pacatului pana la sange,Matei6:19-34,neprihaniti traiesc doar pentru Isus, Domnul vesniciei si nu slujesc la doi stapani,nu oricine poate primi aceasta hrana tare,ci doar cei alesi de Dumnezeu.Doamne ajuta-ne sa putem deosebi binele de rau , si sa traim o viata care sa ne duca in viata vesnica,cu o neprihanire sfanta si faca-se voia Ta in viata noastra , sa fim lumini in aceasta lume pacatoasa,sa devenim Absolutul ,nimic din cei rau sa nu se lipeasca de noi,si sa fim credinciosi pana la moarte.1Ioan4:16-17.Amin

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.