09 Septembrie ““ Cauzele pedepsei hotărâte de Dumnezeu

0
93

Obadia 1 :10-14 (Romani 1:18)

Scopul lecției:
Să descoperim care au fost cauzele pedepsei hotărâte de Dumnezeu asupra urmașilor lui Esau și să înțelegem care este mesajul acestora.

Conținutul lecției: După ce a anunțat pedeapsa hotărâtă de Dumnezeu asupra Edomului (Obadia 1:2;8-9) și a prezentat câteva mărturii care arată că această pedeapsă se va împlini întocmai (Obadia 1:1; 3-7), profetul Obadia a descris cauzele ce au determinat această hotărâre. Daca la începutul mesajului său, Obadia a prezentat ca motivație pentru pedeapsa anunțată de Dumnezeu atitudini nepotrivite ale celor din Edom, precum:

a. mîndria (“mândria inimii tale” ““Obadia 1:3/a)

b. aroganța (“tu zici în tine însuți:Cine mă va arunca la pământ? ““Obadia 1:3/c)

c. împotrivirea (“din pricina sâlniciei făcute împotriva fatelui tău Iacov”-Obadia
1:10/a).
d. complotul (“când străinii intrau pe porțile lui, și aruncau sorțul asupra Ierusalimului, și tu erai atunci ca unul din ei”-Obadia 1:11/b,

în continuarea mesajului său, el prezintă fapte nepotrivite. Studiind faptele săvârșite de urmașii lui Esau (Edomiții), împotriva urmașilor lui Iacov (Iudeii), descoperim:

1. Cauzele pedepsei hotărâte de Dumnezeu reprezintă fapte concrete

Profetul Obadia prezintă un rechizitoriu amănunțit cu faptele săvârșite de urmașii lui Edom împotriva, Iudeilor (urmașii lui Iacov), repetând de opt ori afirmația “nu trebuia” (Obadia 1:12-14). Prin această repetiție, profetul Obadia a arătat cât de multe sunt faptele de care se fac vinovați cei din Edom, adescoperit și a întărit gravitatea acestora, și a prezentat în mod deslușit păcate de comitere (fapte pe care ei n-ar fi trebuit să le facă, dar le-au înfăptuit). Acest fapt ne arată că cei din Edom nu numai că n-au făcut față de urmașii fratelui lor Iacov ceea ce erau datori să facă, ci au și săvârșit lucruri pe care n-ar fi trebuit să le facă, precum:

a. au fost indiferenți față de cei din neamul fratelui lor când aceștia au ajuns în necaz :“nu trebuiai să te uiți mulțumit la ziua fratelui tău, în ziua nenorocirii lui” (Obadia 1:12/a
b. s-au bucurat de necazul celor din familia fratelui lor: “nu trebuiai să te bucuri de copiii lui Iuda în ziua pieirii lor” (Obadia 1:12/b)
c. au vobit cu aroganță și s-au lăudat cu necazul celor din familia fratelui lor: “nu trebuiai să vorbești cu semeție în ziua strâmtorării” (Obadia 1:12/c; Ps.137:7;
d. s-au unit cu armatele cotropitoare și au invadat Ierusalimul, cetatea urmașilor fratelui lor: “nu trebuiai să intri peporțile poporului Meu în ziua nenorocirii lui” (Obadia 1:13/a;1:11).
e. s-au bucurat de răul (nenorocirea) care a venit peste cei din familia fratelui lor:“nu trebuiai să te bucuri de nenorocirea lui în ziua prăpădului lui” (Obadia 1:13/b).
f. au jefuit pe cei din casa fratelui lor în ziua necazului lor: “nu trebuia să pui mâna pe bogățiile lui în ziua prăpădului lui” (Obadia 1:13/c)
g. au ridicat mâna împotriva celor din casa fratelui lor atunci când aceștia nu puteau să se apere:”nu trebuia să stai la răspântii ca să nimicești pe fugarii lui” (Obadia 1:14/a ;Ezechiel 25:12-14)
h. au complotat cu vrăjmașii care asediau Ierusalimul, cărora le-au predat pe cei din casa fratelui lor care au reușit să fugă: “nu trebuia să dai în mâna vrăjmașului pe cei ce scăpaseră din el în ziua necazului !”(Obadia 1:14/b).

2. Cauzele pedepsei hotărâte de Dumnezeu arată cât de mare a fost conflictul dintre urmașii lui Esau și cei ai lui Iacov

Conflictul dintre cei doi frați Esau și Iacov, care a apărut în vremea copilăriei, s-a menținut în tot timpul vieții acestora și s-a amplificat din generație în generație atingând dimensiuni greu de imaginat:

a. urmașii lui Esau s-au prtat cu violență (silnicie – constrângere, oprimare, violență, abuzuri și samavolnicie), față de urmașii lui Iacov.
b. urmașii lui Esau au fost nepăsători față de necazul celor din familia fratelui lor Iacov “în ziua când stăteai în fața lui” (urmașii lui Edom au stat în fața celor din familia lui Iacov, nu de partea lor).
c. urmașii lui Esau au complotat împotriva celor din familia fratelui lor Iacov. S-au unit cu vrășmașii celor din Iuda, în loc să vină în ajutorul celor din casa fratelui lor (Obadia 1:11-b).

3. Cauzele pedepsei hotărâte de Dumnezeu descoperă caracterul lui Dumnezeu

Mesajul rostit de profetul Obadia împotriva celor din Edom, arată că:

a. Dumnezeu este omniscient ( cunoaște atitudinile și faptele săvârșite)
b. Dumnezeu este drept (păcatele săvârșite atrag mînia și pedeapsa lui Dumnezeu (Obadia 1:11; Ezechiel 25:12-14;Romani 1:18)
c. Dumnezeu este credincios (nu-i abandonează pe cei aleșiși le pregătește izbăvirea chiar din cele mai grele situații).

Întrebări pentru discuții:

1. Ce motivație a folosit profetul Obadia la începutul mesajului său pentru a îndreptățipedeapsa lui Dumnezeu asupra Edomului ?
2. Ce motivație a folosit profetul Obadia în continuarea mesajului său pentru a autoriza această hotărâre ?
3. Ce fapte nepotrivite săvârșite de urmașii lui Esau împotriva iudeilor, arăta cauza pedepsei hotărâte de Dumnezeu asupra Edomului ?
4. Care dintre aceste păcate sunt mai frecvente astazi în cazul unor relații rupte dintre frați ?
5. Ce adevăruri ne sunt descoperite de faptul că pentru a demasca păcatele celor din Edom, profetul Obadia a repetat aceeași negație?
6. În ce fel cauzele pedepsei rostite de Dumnezeu asupra celor din Edom, ilustrează relațiile rupte dintre urmașii lui Esau și cei ai lui Iacov?

7. Ce atribute ale lui Dumnezeu ne sunt descoperite prin cauzele pedepsei rostite de Dumnezeu asupra celor din Edom ?

Pastor Boingeanu Dan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.