01 August ““ Ștefan, exemplul unui apologet

0
131

Fapte 7:51-60 (Psalm 45:3-4)

Scopul lecției: Să descoperim trăsăturile de caracter și modul slujirii lui Ștefan, factori care îlcalifică a fi modelul unui apologet.

Contextul lecției: După ce a avut o dispută verbală cu membrii sinagogii izbăviților din Ierusalim, Ștefan a fost prins de mulțimea învrăjbită de acuzatorii săi și târât cu forța în fața Sinedriului. În fața acestei autorități religioase el a trebuit să răspundă mai multor acuzații mincinoase, fiind anchetat chiar de Marele preot (Fapte 7:1).

În timpul acestui interogatoriu, Ștefan nu a răspuns însă acuzațiilor ce i-au fost aduse și nici nu a încercat să se apere pe sine, ci a ținut o cuvântare prin care a apărat adevărul Cuvântului lui Dumnezeu. După o adresare politicoasă, prin care i-a numit pe oponenții săi “frați” și “părinți” (Fapte 7:2), recunoscându-le astfel obârșia, maturitatea și poziția socială, Ștefan și-a continuat cuvântarea din fața Sinedriului prezentând mărturii și argumente în favoarea Cuvântului Scripturii.

Conținutul lecției: Studiind predica pe care Ștefan a ținut-o în fața Sinedriului, cea mai lungă și cea mai complexă predică menționată în cartea Faptele Apostolilor, descoperim că:

1. Un bun apologet își tratează corect adversarii

Deși acuzatorii lui au fost agresivi și violenți și l-au învinuit de lucruri neadevărate(Fapte 6:9-14), Ștefan și-a tratat adversarii într-un mod corect, fiindcă i-a respectat (Fapte 7:1), le-a vorbit politicos (Fapte 7:2), le-a răspuns cu înțelepciune (Fapte 6:10/a) și cu o mare îndrăzneală, prin puterea Duhului Sfânt (Fapte 7:10/b).

2. Un bun apologet cunoaște istoria neamului său

În cuvântarea sa, Ștefan a prezentat o progresie logică a evenimentelor din istoria neamului său, vorbind despre Avraam (Fapte 7:2-8), Iosif (Fapte 7:9-19), Moise (Fapte 7:20-44), Iosua (Fapte 7:45),  David și Solomon (Fapte 7:46-50).

3. Un bun apologet cunoaște Cuvântul Scripturii

Ștefan nu a înșirat însă doar evenimentele istorice, ci le-a și interpretat în contextul Cuvântului lui Dumnezeu.  El a arătat că deasupraevenimentelor istoriceși a personajelor amintite este de fapt Dumnezeu, care a folosit toate aceste persoane și împrejurările menționate pentru împlinirea planului Său.

Astfel el a arătat că: Dumnezeu l-a chemat pe Avraam (Fapte 7:2-5) și l-a binecuvântat (Fapte 7:6-8), Dumnezeu a fost cu Iosif (Fapte 7:9-19), Dumnezeu a pregătit eliberarea din robia Egipteană(Fapte 7:20-29), Dumnezeu l-a chemat pe Moise (Fapte 7:30-33), Dumnezeu a asigurat eliberarea din Egipt (Fapte 7:34-36), Dumnezeu a promis un eliberator mai bun (Fapte 7:37-38), Dumnezeu i-a pedepsit pe cei necredincioși (Fapte 7:39-44), Dumnezeu a dat evreilor ca moștenire țara făgăduită (Fapte 7:45), Dumnezeu i-a însoțit pe David și pe Solomon (Fapte 7:46-47), iar acest Dumnezeu care își are scaunul de domnie în ceruri, este măreț și atotputernic și nu locuiește în temple făcute de mâini omenești (Fapte.7:48-49).

Luând în considerare toate aceste mărturii depuse de Ștefan despre Dumnezeu, putem spune că subiectul cuvântării lui a fost: “evidențe ale lucrării lui Dumnezeu în istoria neamului său!

4. Un bun apologet vorbește cu îndrăzneală

În același timp în care a arătat felul în care Dumnezeu a lucrat în istoria lui Israel, Ștefan a condamnat cu fermitate și păcatele pe care le-au săvârșit înaintașii poporului său. Astfel, el a arătat că Iosif a fost pizmuit de frații săi (Fapte 7:9), Moise nu a fost înțeles de cei din neamul său (Fapte 7:25), întreg poporul Israel n-a ascultat de poruncile lui Dumnezeu (Fapte 7:39-41), iar toți cei din Sinedriu care îl ascultau, au săvârșit același păcat al neascultării, fiindcă L-au omorât pe Domnul Isus și au călcat Legea pe care pretindeau că o apără (Fapte 7:51-53).

5. Un bun apologet are o bună mărturie

Deși Ștefan a avut multe virtuți spirituale cunoscute de cei din Biserica primară chiar din momentul în carea fost ales pentru a sluji la mese (Fapte 6:5), caracterul și mărturia vieții sale au strălucit cu mai multă putere în mijloculsuferinței. Când acuzatorii săi au privit la el, fața lui li s-a părut a fi o față de înger (Fapte 6:15). Fiindcă acuzatori săi nu au găsit în viața lui Ștefannimic vrednic de condamnare, putem spune că un bun apologet trebuie să trăiască o viață ireproșabilă, dovedind prin exemplul personal adevărul pe care îl apără.

6. Un bun apologet plătește prețul slujirii

Un bun apologet este gata să apere adevărul plătind chiar cu prețul vieții. Ștefan nu a sacrificat adevărul pentru a-și salva viața, ci mai degrabă a acceptat el sacrificiul suprem pentru ca adevărul Cuvântului lui Dumnezeu să rămână neștirbit (Fapte 7:57-58).

7. Un bun apologet îi iartă pe cei ce i s-au împotrivit

Un bun apologet apără adevărul nu numai prin declarații, ci și prin mărturia vieții, exprimată prin atitudinea față de împotrivitori. În ultimele clipe ale vieții, Ștefan s-a rugat pentru iertarea celor ce i s-au împotrivit și i-au pricinuit moartea, fiindcă avea ochii pironiți spre cer (Fapte 7:55-56), a urmat exemplul Domnului Isus (Luca 23:34)și-a încredințat Duhul în mâna lui Dumnezeu (Fapte 7:59) și era sigur de ceea ce îl așteaptă (Fapte 7:60; Matei 10:39).

Întrebări pentru discuții:

1. Cum își tratează un apologet adversarii ?
2. De ce trebuie un apologet să cunoască trecutul adversarilor săi ?
3. De ce trebuie un apologet să cunoscă Cuvântul Scripturii ?
4. De ce trebuie un apologet să vorbească cu îndrăzneală ?
5. În apărarea adevărului, are vreo importanță mărturia personală ?
6. Ce ajută un apologet să se sacrifice pe sine pentru a apăra adevărul?
7. De ce nu se mai pot ruga creștinii zilelor noastre pentru iertarea celor ce li se împotrivesc ?

Pastor Dan Boingeanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.